Cancerframkallande?

Kaeela

Trådstartare
Läste just att gegget (smegman) i skapet är cancerframkallande och därför bör handskar alltid användas vid rengörning därnere.
Är det allmänt känt, är det bara jag som missat den infon?

Handskar används fövisso här, men av andra anledningar, för så mysigt är det inte att pilla därinne. Fast visst, nån gång har det väl hänt att man haffar "grejjen" när den är ute och börjar ta bort det man hittar, då finns det ju inte tid att hämta plasthandskar inte.

Sv: Cancerframkallande?

Aldrig hört talas om :confused: .

Det låter faktiskt osannolikt. Tycker att det borde vara mer känt om det verkligen är så.

Well, du har med största sannolikhet en mer cancerframkallande soffa än det där kletet...

Jo, det kanske stämmer ;)
Dessutom checkade jag hästsnopp idag, åt strips igår, några chips nu ikväll, och tog dessutom en cigg på hundpromenaden nyss. Här kör man vågat leverne :D

Nä, men seriöst, tyckte det där med gegget lät lite...hmm...knas?

Kollade länken och det verkar helknas! Själv försöker jag undvika det mesta uppenbara cancerframkallande, typ parabener, radon och allmänna gifter :p

Men om du röker hade jag inte oroat mig för att rensa skap i första hand;) din giftpinne dödar nog först om man säger så

Jag hoppas iof att du tvättade händerna några gånger där emellan... ;)

Men som sagt, nu har jag också läst lite (google is your friend) och som jag förstår det har vissa hästar med smegma högre risk för att få cancer i penisen....hur vanligt är det (?) och därför VET man inte om det kan påverka människor.... så risken att få cancer är troligtvis bra mkt mindre än att du skulle få det av något annat tex din soffa som lady_vip säger :D

Inte för att jag är på något sätt insatt. Men googla kan ju vem som helst göra och om du verkligen vill undvika trolig cancer hade jag föreslagit skippa ciggen :D

Är det inte så att det är cancer framkallande för hästarna? hon måste ha skrivit fel eller något.. verkar väldigt konstigt annars.

Aha !!!!
Var det därför jag fick bröstcancer ?

Hej från Hambo

Ja så måste det vara!
Om vi bara ser till att alla kvinnor slutar tvätta hästsnoppar så är bröstcanser-problemet ut världen! :idea:

(Nu hoppas jag du inte tar illa upp. Jag uppfattade ditt inlägg som ett ironiskt skämt och fortsatte därifrån)

Klart jag inte tar illa upp !
Skönt att skämta om allvarliga saker ibland .
Tänk om det vore så enkelt att Hästsmegman var orsaken till Bröstcancer !
Fast då hade kanske våra hästkillar sprungit runt med stooora svarta klumpar !

hej från Hambo

Att smegma skulle vara cancerframkallande är en hypotes som framförts flera gånger men aldrig styrkts.
PL

Klart jag inte tar illa upp !
Skönt att skämta om allvarliga saker ibland .
Tänk om det vore så enkelt att Hästsmegman var orsaken till Bröstcancer !
Fast då hade kanske våra hästkillar sprungit runt med stooora svarta klumpar !

hej från Hambo

Det kan jag hålla med om. Men det är svårt att tolka en text, om det är ironiskt skrivet eller på fullaste allvar.

Peter_Lundin.
Så det har seriöst tagits upp flera gånger :eek: . Är det något som är forskat på?

KL

Det låter som en väldigt vanlig miss i forskarsammanhang. Många verkar inte ha hört talas om orsakssamband. Det kan ju mycket väl vara så att mycket smegma och förhöjd cancerrisk beror på samma sak.

Kl och helt OT
Håller alla på o tvättar hästsnopp/skap?? Har aldrig någonsin varit där med någon hand, och då har jag haft 3 valackar i många år. Varför tvätta där? Inne alltså, utsidan har man väl gjort rent från lera som stänkt upp. Har öht knappt sett min nuvarande hästs snopp, han är lite hemlig, vädrar aldrig den, och drar ut den max 10 cm när han kissar.

Kanske naturens sätt att säga att tidelag inte är ok.. Det där skulle folk ha vetat föör i tiden då en anrik huskur innebar att äta hästens smegma mot förstoppning.

Skämt åsido tror jag mer på ett missuppfattat orsakssamband som Saraxx säger. Men jag tycker att det känns lite dumt att en sådan sida som apoteket tillhandahåller missvisande information som är grundat på hypoteser. Hon kunde ju åtminstånde slängt in ett "KAN".

Jag håller inte på att tvätta snorren på min pålle, men jag kollar ngn gång om året att han inte har fått "bollar" av smegma som trycker mot urinrörsmynningen. Det kan nämligen irritera och i värsta fall försvåra kisseriet. :eek:
Längst ut på snorren är det ett hudveck som bildar som en ring med öppningen inåt. I denna bildas "bollarna" som kan bli stora och hårda som kastanjer. Man får fånga in snorren när den vädras hålla ett bestämt grepp en lite bit upp och känna med fingret i fickan längst ut för att pilla ut eventuella "bollar". Inte helt lätt, men det går. :DOm snorren är svårfångad få man passa på när hästen har fått lugnade medel vid t ex tandraspning eller ngn annan undersökning.
... och att detta skulle ge mig cancer är jag inte det minsta rädd för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka