Calcium - kalkstensmjöl ???

gylle

Trådstartare
Har fått härdsmälta i huvudet. Är rent kalkstensmjöl = rent calsium ? Om jag har en häst som behöver 5 gr calsium till skall jag alltså ge 5 gr av kalkstensmjölet (står endast på säcken 100% kalkstensmjöl) eller vad ???? Började virra och blev rejält osäker på vilket någon som vet ??
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

Har du verkligen köpt en säck som det står kalkstensmjöl på? Den kalk man köper normalt kallas foderkalk och den innehåller 380g Ca/kg foder.

Visserligen är det möjligt att köpa kalkstensmjöl och då innehåller den 100% kalcium om det står så på säcken. Då kommer den direkt från gruvan och man har inte blandat upp den med något annat. Kalkstenen innehåller även en del Mg, har jag för mig.

Vad man ska se upp med då det gäller kalk är att man absolut inte får fodra med bränd kalk resp släckt kalk.
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

Gammeln skrev:
Visserligen är det möjligt att köpa kalkstensmjöl och då innehåller den 100% kalcium om det står så på säcken. Då kommer den direkt från gruvan och man har inte blandat upp den med något annat.
Är det verkligen så? Är det inte Kalciumkarbonat CaCO3 som kommer från en kalkgruva?
Denna kalk kan sedan brännas till brändkalk CaO som sedan släcks med vatten till släckt kalk Ca(OH)2.
Om det är 100% kalcium så skulle det vara ett metallblock eller pulvriserad metall.
Bränd kalk och släckt kalk ska hästar inte fodras med eftesom det är frätande pga sitt höga pH.
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

Ja du har så rätt, jag som uttryckte mig klumpigt :o Skulle skrivit 100% kalksten som kommer direkt från gruvan. Så då får man räkna ut hur mycket Ca som kalkstenen innehåller. CaCO3 innehåller väl ca 40% Ca, ni som kan kemi
 
Senast ändrad:
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

Gammeln skrev:
CaCO3 innehåller väl ca 40% Ca, ni som kan kemi
Japp det stämmer 40% av vikten i CaCO3 är kalcium.
Foderkalk är inte det ren CaCO3? Eftersom du skrev att det innehåller 340 g kalcium/kg? På min säck står det CaCO3 och nämns inget annat men det kanske finns något annat ändå?
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

380 skrev jag. Inte alls säkert att foderkalk = ren CaCO3. Genom att sälja under namnet foderkalk så kan ju fabrikanten göra lite som den vill då det gäller innehållet. Man kan tex spä ut CaCO3 så att den innehåller mindre mängd Ca, just för att tjäna pengar :smirk: .

Men vad står det då på din säck som då innehåller CaCO3?
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

Tack för alla svar tur man har er när man får hjärnsläpp. Det stämmer såg jag nu att det står CaCO3 på säcken. Brukar normalt köpa foderkalken men då den sist jag köpte den var mkt grov i kornen vilket gjorde att vissa kräsna individer sorterade bort den rådfrågade jag min foderhandlare och köpte denna som är som mjöl i stället och då uppenbarligen har samma innehåll fast finmalet istället.
Vilket skall man utgå ifrån 400g/kg eller 340g/kg ?
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

gylle skrev:
Vilket skall man utgå ifrån 400g/kg eller 340g/kg ?
380g/kg inte 340. Jag läste fel i Gammelns inlägg. Om det bara står CaCO3 så skulle nog jag räkna med 400g/kg, men du kan ju räkna med båda delar och se hur kvoten blir och kanske ta det högre värdet för säkerhetsskull om inte kvoten blir helfel då.
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

Skrev en annan tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=521217

Men åsså en fråga till nån som kan:
på min säck står det bara kalciumkarbonat ( CaCO3 ) och det står ingenting mera, d står ingenting hur mkt Ca det finns eller nåt annat....'

Är detta typ något som kan använda till hästar? vi köpte det ju till pyttorna får att deras skal skulel bli hårdare...

Marie
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

Jag har läst lite mer på säcken och såg då att det stod 38% precis som gammeln sa. Det betyder att man bör räkna med 380g/kg kalcium. Undrar vad dom har i som inte är kalciumkarbonat för nåt måste det vara eftersom det inte är 400g/kg, kan det vara kristallvatten tro?
Du bör kunna ge det kalciumkarbonat du har hemma efterrsom kalciumkarbonat alltid är samma sak.
 
Sv: Calcium - kalkstensmjöl ???

ok....
men nu snurrar det i min skalle av alla siffror ni skrivit här..... hur mkt Ca kan det finnas /kg från den säcken? tror ni att det är rent kalciumkarbonat? isåfall borde d bara vara stökiometrisk kemisk beräkning.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 299
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 166
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp