CA/P kvot hjälp

K

Kongur

Har ett varmblod, lite svårfödd, ca 475 kg, 155 hög. Hon promenadrids. När vi fick analysen på höet och försöker räkna på freefarm så blir ca/p kvoten konstig och vi lyckas inte lösa det själva, någon som kan hjälpa till?


Analysen på höet är

Torrsubstans 84%
smp 55
energi 7.3 MJ
Ca 4.5
P 1.6
Mg 1.0
K 9.2

Kan någon hjälpa oss att räkna för hur vi än gör så blir kvoterna konstiga och det blir för högt protein eller Ca/P känns obalanserad (fast det säger inte programet).

I dagsläget äter hon ca 12 kg hö och det håller hon inte vikten på. Hon är tunn över ryggen och halsen. Betet i hagen är i stort sett helt slut.
 
Sv: CA/P kvot hjälp

Det förvånar mig inte alls att hon inte håller hullet på 12 kg hö. Många varmblod behöver mycket energi för att hålla sig fina.

Hur mycket hö vill/får du ge?

Fri tillgång är nog inte fel, tillsätt sedan det kraftfoder (havre, Krafft Grund, Hippo Basic, Fibergi Bas etc) du tycker passar tills hon håller vikten. Vilka mineraltillskott du behöver beror lite på vilket kraftfoder du väljer.

Vad gäller överskottet på protein tycker jag inte du ska bekymra dig, men ge lite halm och/eller olja om du vill få ned smrp/MJ-kvoten.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 214
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp