Byte av stall

Ingela_S

Trådstartare
Jag och min häst ska eventuellt byta stall till hösten. Har bara bytt stall en gång förr och det var för 9 år sedan, då bytte jag från helinackordering till litet kollektivstall (där vi tre inhysningar sköter allt själva). Det var ju som sagt för nio år sedan, och vad jag kommer ihåg så gick det helt smärtfritt. (:D ) Nu ska jag byta till halvinackordering, dvs stallägaren sköter "allt" utom mockning. Jag vet vad som ingår i hyran och det finns vinter-, sommarhage och paddock. Nära skogen med superfina ridvägar.

Är det nåt annat speciellt man behöver tänka på när man ska byta stall? Alla tips är välkomna! :bow:
 
Sv: Byte av stall

Ptja, jag skulle ju gärna vilja titta på stallet. Är det fräscht och fint med bra boxar?
Hur är det med sadelkammaren, är där bra med plats? Är där skåp eller har alla sina saker i samma utrymme?
Hur är det med fodret? Sköter stallägaren allt det eller köper man sitt eget foder? var har man det i så fall?
Hjälper man till att ta in hö och halm? Hur sköts gödselplattan?
Vad är det för människor som står där? Tävlingsfolk eller hobbyfolk?

osvosv..

Vad är det för stall du ska flytta till? :)
 
Sv: Byte av stall

Kolla alla regler, och se till att de vet vad du vill. Så de kanske itne går och tar dina saker ( vilket är väldigt vanligt, har flera vänner som har kommit på sina "stall-vänner" med sina träns,vojlockar,bett o.s.v) så vill du ha dina saker i fred se till att ha det klart för dom från början. Du kan ju kolla också om det är vägar/åkrar/skogar du INTE får rida på.. S
 
Sv: Byte av stall

Tack för båda svaren!

Jag har varit och tittat på stallet, har en kompis som har sin häst där också. Det är ett litet stall med hobbyryttare (precis som jag), bara 4 boxar, inga ponnyryttare, jag blir yngst med mina 25 år. Stallet är bara några år gammalt, högt i tak, fina boxar, bred stallgång. Sadelkammaren är kanske liiite i minsta laget, men det är den i mitt nuvarande stall också. Jag har dessutom det mesta av mina grejer i en stallåda som inte tar så mycket plats. Stallägaren fixar spån, hösilage, havre, betfor och müsli. Annan mat får man fixa själv. Maten förvaras i en tom box, så inga lösa hästar kan komma åt den. Gödselhögen blir inte så stor, i och med att hästarna står på spån, men den töms regelbundet av nån som kommer och hämtar.

Omgivningarna är mest skog, Dagstorps ridhus ligger ett stenkast bort och där är även terrängbana i skogen. Jag rider nästan 7 dagar i veckan, så ridmöjligheterna och omgivningarna tycker jag är viktiga.

Jag har ett annat stall som alternativ, det är större, 13 boxar, större sadelkammare, men sämre ridvägar. Ingen skog alls, det är ridbana eller grusvägar som gäller där om man inte vill köra iväg med hästen.

Regler kan jag kolla upp, enligt stallägaren kör de med raka besked, ingen som går och småmuttrar över nåt utan har man nåt att säga så säger man det, och så får alla vara med och diskutera fram en lösning.

Så, har jag glömt nåt..? :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 697
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 893
Senast: DeDen
·
Hästmänniskan Jag byter stall nästa lördag för första gången, hittills har hästen stått där han stod när jag köpte honom så jag har noll erfarenhet...
2
Svar
33
· Visningar
3 008
Senast: grodan21
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 544
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp