Byte av ägare - byte rangplats?

Elisha

Trådstartare
:) :smirk: I somras när jag fick min nya häst så hade hon varit låg i rang, men så fort hon bytte stall och jag blev ägare vart hon ledare i sin hage. Vad kan detta bero på? Nu har även jag bytt till ett annat stall och hon är även nu ledare. Varför är det så? Tacksam för svar.

Sv: Byte av ägare - byte rangplats?

antagligen beror det på att det är andra hästar i dom nya stallen och i det första stallet så var det väldigt "ranghöga" hästar men i dom andra stallen är hästarna kanske lite "försiktigare" av sig. :smirk:

hehe för det är så när hon kom till mig gick hon me 2 andra hästar (en valack och ett sto) hon är sto. stoet va en riktig ledarhäst som va högst i rang vilka den en gick med: :crazy:

Min häst, ett sto, var ganska nertryckt innan jag fick henne för över 10 år sen men när hon kom till mig så blev hon direkt ledare - över mig.:crazy: Det är hon fortfarande men det är inget som bekymrar mig för när det verkligen gäller så lämnar hon över ledarrollen till mig.:idea: Hon är ranghög men väldigt bussig mot andra hästar och det går att släppa ihop henne med vilken häst som helst.

Elisha skrev:
:) :smirk: I somras när jag fick min nya häst så hade hon varit låg i rang, men så fort hon bytte stall och jag blev ägare vart hon ledare i sin hage. Vad kan detta bero på? Nu har även jag bytt till ett annat stall och hon är även nu ledare. Varför är det så? Tacksam för svar.

Det har nog mer med hästarna att göra än med dig. Ibland kan kombinationen av hästar bli riktigt olycklig och någon stackare bli riktigt nedtryckt. Det kan både skapa en häst som är väldigt underdåning och en häst som är ilsk. En sådan ilska häst som sedan kommer i en ny flock vet bara av detta kämpande och kan då, mot vad man skulle tro, bli flockledare pga sin ilska.

Hälsning Maja

Elisha skrev:

Det är vanligt att hästar byter rang när de kommer till en ny flock, helt naturligt, det är ju helt nya individer i den nya flocken.

Okej =) för mitt sto är ledare i hagen så nu får hon gå själv i en fålla. men hon är inte ledare över mig:devil: hehe

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 085
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
554
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka