Byta ut hö mot halm

E

Egonson

Hoppas denna tråd får ligga kvar, det är ju inte någon direkt fråga om "foderstat för enskild häst".

Har som sagt lite funderingar. Vi håller nu på att byta hö och kommer ge ett hö med följande värden per kg foder:

8,1 MJ
75 g Smrp
Ca 4,2
P 2,3
Mg 1,8
84 % TS

Hästen jag inte riktigt får ihop det med är nordsvensken. Hon är lättfödd, går mkt bra på 63 MJ, går det mer än 2 MJ däröver börjar hon direkt bli tittig samtidigt som hon direkt lägger på sig allt överskott och blir mullig.
Hon väger ca 560 kg så 8 kg är väl egentligen minimi vad jag vill ge.
Skulle jag ge 8 kg av detta höet, blir det 66,4 MJ vilket jag är rädd blir för mycket för damen.
7 kg kan bli lagom, men det tycker jag blir på tok för lite strå, det blir iaf 58 MJ.

Tycker ni man kan byta ut 1 kg hö mot ca 1-2 kg halm till henne?
Då blir det som sagt av 7 kg hö 58 MJ, och om man ger fritt med halm upptill så borde det väl räcka som grovfoder, eller? Hon brukar äta halm så det är inga problem.
Lägger då kanske till lite betfor för att komma upp i lagom MJ nivå..

Hon äter gärna halm och halmen är fin kvalitet, innehåller kanske inte så mycket näring dock mer än aningens MJ.

Hon får hö fyra gånger per dygn och står på halm i box under natten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta ut hö mot halm

det tycker jag låter som en bra ide.

/C
 
Sv: Byta ut hö mot halm

Jag har liknande "problem" då jag har en livlig prick som exploderar när han får för mkt MJ. Jag håller precis på att hitta vart gränsen går. Det blir lite pyssel med foderstaten för att få det att gå ihop, då jag har hö med lite protein och mycket MJ *suckar*

Jag lägger också till halm för att han ska få mer grovfoder, då jag inte kan knacka på så mycket hö jag skulle vilja. När jag lägger till halm i foderstaten räknar jag dock på att det innehåller kring 5 MJ och inget protein. Så jag kan inte lägga på hur mycket som helst. Räknar du på att det inte innehåller någonting?

Annars gillar jag principen, jag gör ju likadant ;o
 
Sv: Byta ut hö mot halm

Hm.. Ja det får nog bli så att hon får käka halm, får inte ihop det annars. Jag vill inte rida på en fet galning :D

Jag räknar på att halmen innehåller lite energi, kanske 3-4 MJ per kg, proteinet struntar jag i eftersom det brukar vara så försvinnande lite i vanlig ströhalm.
Jag lämnar en liten "marginal" uppåt på ett par MJ i "grundfoderstaten" (hö, ev. kraftfoder) så kan hon äta lite mer halm om hon vill utan att det gör någon skada.
För så mycket halm äter hon inte, inte över 2 kg.
Äter hon lite "för mycket" halm så blir det ett mindre överskott än om hon skulle äta "för mycket" hö, höet är ju dubbelt så mkt energi som halmen i mitt fall.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp