byta ut fibergi mot liknande?

Har en foderhäst som äter fibergi bas och korkross just nu, fungerar tydligen inte på havre, är mkt i fibergin och vill komma ifrån detta. Så nu undrar jag om ni här på buke vet ngt foder som har liknande egenskaper som fibergi bas fast utan havren och kanske med mer protein, har visserligen en ganska bra hösilage med smrp på 51g/kg foder (84g/kg ts) och 61% ts. Men vill att hon ska bygga lite mer muskler.

Sv: byta ut fibergi mot liknande?

men det räcker ju inte....tyvärr för då faller hon ur, och vill ha ett kraftfoder utan så mkt havre, har funderat på krafft blå/röd pellets, men vill inte riktigt använda pellets sen även krafft müsli,hippo müsli, hippo bas harmoni
ngn som har erfarenhet av dessa +/- om dem?

Har du ett bar grovfoder så ska hästen kunna hålla sig på bara det o gör den inte det så är Lusern ett bra alternativ. Kraftfoder är till för att kontra upp ett dåligt grovfoder.
Annars finns det en uppsjö av olika havrefria alernativ, vilket man väljer beror ju på vad gorvfodret har för värden

jepps har kollat på hippocampus med de olika kraftfodrena och de jag nämnt här i tråden fungerar alla med mitt hösilage, hon äter inte mer än 9 kg tyvärr resten trampar hon ner och struntar i, har försökt men nix...så därför måste jag komplettera med ngt havrefritt...
Men skulle vilja höra + och - om de som jag nämnt så att jag kan få lite bättre koll på vilket foder jag ska ta:D

Hippos müsli ser jättetråkigt ut, mörk och småkornig. Luktar inte över sig heller, men de hästar jag sett serveras det har ätit. Dock inget för vår kräsne.

Kraffts müsli har jag ingen erfarenhet av, främst för att jag tycker müsli är ett rätt dåligt foderalternativ då jag är tveksam till att det ger så mycket mer än andra sammansättningar i förhållande till det hutlösa priset. Majs t ex går ju rätt igenom hästen (enligt undersökningar, gäller ej olja och popcorn), men är hyfst dyrt i blandningar.

Du kan ju prova med Hestekraft. Det påminner i utseendet om Fibergi. Det är havrefritt (men kan kompletteras med havre eller korn). Det innehåller lucern,korn, majs och annat smått o gott bl a en del örter. Proteinet ligger på 134 g/kg om jag inte minns fel. Det luktar gott och verkar mycket smakligt. Mina hästar älskar det.

Byt ut alla kraftfoderduttar mot Hippo Alfa...

Fullblodet som blir knäpp av havre klarar Alfan med glans, t o m mycket stora mängder går bra utan att hamna på knaskontot.

skrev i mitt grundinlägg smrp och mj...vet inte vilka mer värden du vill ha, vill ha en lägre energi nivå...eller iaf mindre snabb energi då denna hästen inte tål havre blir då väldigt "havrehet" något mer protein men inte så mkt överdrivet...eftersom hon ska bygga mer muskler...vill ha så lite stärkelse som möjligt så att hon inte får så¨mkt mjölksyra, med hippoalfa fick jag lägga till rätt mkt korn för att det skulle bli lagom nivå med proteinet....svårt att formulera hur man vill ha det med ord haha

Senast ändrad:

Men jag vet ju inget om din häst, eftersom du är så noga med kvoter och värden utgår jag från att du inte går efter tabell utan vet vad din häst behöver. Något jag inte vet.

Har en foderhäst som äter fibergi bas och korkross just nu, fungerar tydligen inte på havre, är mkt i fibergin och vill komma ifrån detta. Så nu undrar jag om ni här på buke vet ngt foder som har liknande egenskaper som fibergi bas fast utan havren och kanske med mer protein, har visserligen en ganska bra hösilage med smrp på 51g/kg foder (84g/kg ts) och 61% ts. Men vill att hon ska bygga lite mer muskler.

www.salsafoder.se

Svensktillverkat med svenska råvaror, lokalt producerat med råvaror och tillverkning av müslin i Skåne = korta transporter = miljövänligt. Mkt. prisvärt, ett av de billigaste i Sverige.
MAX 3% socker produkter till skillnad från övriga müsliprodukter, som innehåller MINST 8-10% (svenska som utländska).
Smakfullt, trevligt utseende, otroligt bra råvaror. Lokala leverantörer.
Kika in på hemsidan och läs om de olika alternativen! Samt vilken återförsäljare som är närmast Dig...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 432
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka