Byta till Krafft Sport

A

attsy

Just nu ger jag min häst Eggersmann High Energy och ungefär 1,5-2 liter lusern per dag. Detta fungerar väldigt bra på honom, men Krafften ingår i stallhyran och jag har nu börjat fundera på att byta till det.

Jag gillar inte att Krafften har så stora och hårda pellets, så jag funderar i så fall på att blöta upp det. Inget förstörs/försvinner då väl?

Eggersmannen innehåller 12,5-13,5 MJ (hittat olika information) och 95 gram smältbart protein och Sporten 12 MJ och 80 gram smältbart protein. Vad tror ni om att lägga till mer lusern och olja för att göra Sporten mer likgitlig?

Eggersmannen är även havrefri, tror ni han kommer påverkas av havren i Sporten? Jag tycker han blir besvärlig när jag ger honom "ren" havre.

Eller har ni något annat förslag på vad jag kan ge som tillskott för att komma upp i samma nivå som Eggersmannen? Eller om ni har några andra synpunkter o Krafft Sport.
 
Sv: Byta till Krafft Sport

Just nu ger jag min häst Eggersmann High Energy och ungefär 1,5-2 liter lusern per dag. Detta fungerar väldigt bra på honom, men Krafften ingår i stallhyran och jag har nu börjat fundera på att byta till det.

Jag gillar inte att Krafften har så stora och hårda pellets, så jag funderar i så fall på att blöta upp det. Inget förstörs/försvinner då väl?

Eggersmannen innehåller 12,5-13,5 MJ (hittat olika information) och 95 gram smältbart protein och Sporten 12 MJ och 80 gram smältbart protein. Vad tror ni om att lägga till mer lusern och olja för att göra Sporten mer likgitlig?

Eggersmannen är även havrefri, tror ni han kommer påverkas av havren i Sporten? Jag tycker han blir besvärlig när jag ger honom "ren" havre.

Eller har ni något annat förslag på vad jag kan ge som tillskott för att komma upp i samma nivå som Eggersmannen? Eller om ni har några andra synpunkter o Krafft Sport.

Har dom inte Krafft groov 125? I så fall hade jag blandat Groov och sport.
 
Sv: Byta till Krafft Sport

men kan ma ge bara krafft energi? att jag vilja byta till sport är för att det ingår..
 
Sv: Byta till Krafft Sport

nej bara 90 om jag inte minns fel.. men jag vill ha så mcyket energi som möjligt, energin "sänks" väl om jag blandar ut med groov?
 
Sv: Byta till Krafft Sport

Det beror ju på hur mycket du ger. Om du hamnar för lågt i energin får du ju ge nåt halvkilo mer. Men räkna först ut hur mycket protein och MJ du ger nu så der du ju hur mycket du behöver ge av Krafften.

Du behöver inte ha exakt sammakvot mellan energi och MJ. Du kan ju kolla hur mycket protein det finns om du inte lägger till grooven utan bara ger sport, kanske räcker det för att täcka hästens proteinbehov. Ger du lucernhack för att öka på proteinet eller för att hästen ska tugga mer?
 
Sv: Byta till Krafft Sport

Jamen byt du, de tär ju bara att ge lite mer av sporten än eggersmann, alternativt öka lucernen med ett par hekto. :)
 
Sv: Byta till Krafft Sport

jag ger lusernhacket för att höja proteinet lite och självklart för att han ska tugga mer, men främst för proteinet.
 
Sv: Byta till Krafft Sport

ja jag får väl byta tillbaka om det inte funkar..:P
 
Sv: Byta till Krafft Sport

Tänk på att byta lite successivt bara, inte rakt av. Men om inte sporten funkar kanske en större giva lucern + ev olja kan vara bra istället. Lite mer priseffektivt tänkte jag. :P

Eggersmann har ju hutlösa kilopriser tycker jag, jag blandar mitt eget kraftfoder för under 5 kr kilot jag, som är perfekt anpassat till vårt hö. (I år är det lucernpellets, linfrökaka och lite vetekli, täcker upp allt som fattas i vårt hö. Utöver det får de som klarar det lite havre och ev. betfor. :d) Jag menar, i princip alla färdigfodren är baserade i princip på det jag blandat (grönmjöl, spannmål, kli, betfibermassa, ev soja eller potatisprotein) Menar inte att du som inackorderad ska behöva köpa in en massa olika grejer i bulk och blanda, utan att man kan ju kolla vad det är för råvaror de använt och jämföra mellan olika märken. :laugh:
 
Sv: Byta till Krafft Sport

ja precis:)

ja det blir ju så himla dyrt! Synd bara för det fungerar så bra..
Ja, tack för tipset!:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 015
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 739
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp