Byta havre mot fibergi låg?

BusBarro

Trådstartare
Jag får hem ny häst i helgen som fått havre hos nuvarande ägare.

Jag vill byta till Fibergi Låg eftersom jag inte tycker om havre och jag har jättebra erfarenheter just av detta foder.

Frågan är bara hur mycket jag ska ge henne?

Innan har hon fått 1 ½ kg havre om dagen och 7 kg hö. Men jag vet inte riktigt hur mycket Fibergi jag ska ge henne istället för havren.

Tror ni att Fibergi Låg, betfor och mineraler funkar bra som foder till en häst som tränas och ska tävlas?

MVH Frida
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Går ju inte att säga hur mycket du ska ha och vad du ska ha utan analys på grovfodret och så undrar jag också vad det är för fel på havre?

Mvh//LG
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Det är väl inte du som ska äta havren?
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

1,5 kg havre ger ca 14 MJ och 128 g smb rp.
1,3 kg fibergi låg ger ca 14 MJ och 83 g smb rp.
2 kg fibergi låg ger ca 21 MJ och 128 g smb rp.
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Ehhhhhhhh? Varför ger du då fibergi? det innehåller ju oxå havre :confused: :confused:
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Det är ju så att man inte kan göra en vettig bedömning av en foderstat utan att veta grovfodrets (hö eller hösilage) analysvärden. Grovfodret är och ska vara hästens huvudföda, vilket gör att man får anpassa kraftfodrets mängd och sort utifrån vad man behöver komplettera höet med. Hästen har ett visst behov av energi, protein och mineraler som måste tillgodoses, vilket är viktigare än produktnamn.

Det finns höpartier som innehåller massor av protein, och de som inte innhåller nästan något. I det första fallet behövs kanske inget kraftfoder alls, möjligen ett med ren energi, typ olja. Medan det i andra fallet måste kompletteras med proteinrika fodermedel, främst lucern (som också är ett grovfoder, med hög proteintäthet. Det har en proteinsammansättning som hästen är anpassad för och därför tål bättre än den från t ex spannmål).

Fibergi låg innehåller relativt lite protein (63 g smältbart råprotein / kg), vilket också gäller för betfor (ca 70 g smrp / kg). Båda innehåller relativt mycket energi (10-11 MJ). Har du ett bra hö, eller om det ges i kombination med proteinrikt vårgräs kan det fungera. Jag skulle dock hellre utgått från ett kraftfodermedel med högre protein / energi kvot från början - om man nu inte har höanalys - för att inte se hästen falla ur och börja åtgärda problemet för sent.

Havre har faktiskt en ganska bra sammansättning av fetter, växtfibrer, protein och stärkelse - nackdelen är att vissa hästar inte tål det, utan blir för heta av det. Vissa reagerar likadant på betfor, som också kan ge magproblem för vissa (inte alla) pga sockerhalten. Har din häst funkat på havre tidigare finns egentligen ingen anledning att byta förrän du sett hur det nya höet fungerar för den.

Jag undrar vad du gillar bäst med Fibergin? Lukten? Utseendet? Effekten du tycker att det haft tidigare? Effekten kan ha berott på att det passade ihop med det hö du hade då, eller på att en häst som tidigare fått en stor andel stärkelse i kraftfodret nu blev bättre i päls och mage av en mer balanserad kraftfodersammansättning. Eller om linfrökakan som de har i gav en positiv effekt på hästen? Linfrökaka är proteinrikt, bra för päls, hovar och mage. Men det är faktiskt billigare att köpa och blanda i själv än att köpa ett färdigfoder som innehåller det.
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Fibergi låg är ju ett färdigfoder och man ska inte behöva ge extra mineraler vitaminer osv (om nu nte hästen har brist på något, ex. extra b-vitamin vid pälsfällning mm) Det innehåller ju havre i fibergin låg, bas och elit så om du inte vill ge din häst havre så är ju inte fibergi låg att rekomendera. Dessutom är det mer till för hästar som har lägre energi behov (konvalicenter, promenadhästar mm) och passar kanske inte till en tävlingshäst. Om du har en mindre tävlingsponny så kan man använda fibergi låg.

fibergi bas är väl att rekomendera isåfall till en storhäst som tränar/tävlas och även större ponnyer som tränas/tävlas på högre nivå. men det finns ju så mkt olika foder att välja bland.
Red mils har ju havrefritt foder men jag tror att det är ett dyrare alternativ.

Om du vill ha en havrefri foderstat så kan du ju ge din häst fibergi musli + korn, även den kombinationen ska man inte behöva ge extra mineraler mm (muslin kan ju också ges med havre)

betfor kan man ju ge ändå till hästen vid exempelvis tävling/träning, bra att få i hästen vätska och lite extra energi och de flesta hästar tycker ju om betfor väldigt mkt.

Grunden till en bra foderstat ligger ju i en bra kvalite på grovfoderet! analys av hö/ensilage är att rekomendera!

men jag undrar varför du inte vill att din häst ska äta havre? havre är ju ett bra foder för de flesta hästar. Om din häst tidigare har ätit havre utan problem så kan det ju inte finnas nån anledning till att den inte ska/kan göra det nu heller?

hoppas du hittar ett bra foder till din häst oavsätt om den innehåller havre eller inte! huvudsaken är ju att den får i sig allt som den behöver och mår bra av det :)
Lycka till ! :banana:
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Såhär är det.

Fibergi innehåller havre, men havren är ångad så den rena energin finns inte kvar som det finns i vanlig havre.
Jag tycker inte om havre av många anledningar, det behöver vi inte gå in på.

Fibergi har gett mycket bra effekt hos mina tidigare hästar. Den senaste var väldigt stressad och nervös och då funkade detta foder utmärkt.

Jag vill inte ha någon diskussion utan bara hjälp, hon har fått 1 ½ kg havre innan och jag vill bara veta hur mycket Fibergi jag ska ge istället?
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Energi är energi... jag antar att du menar "pigghet" som energi och inte energi som i kalorier.

FibergiBas ärväl mer likt havre näringsmässigt än låg.
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

BusBarro skrev:
Fibergi innehåller havre, men havren är ångad
Jag har hört att ångat foder, t.ex. olika müsliblandningar (dit Fibergi räknas) upptas effektivare av hästarna. Sant eller inte, det får man avgöra själv!

Jag tycker inte om havre av många anledningar, det behöver vi inte gå in på.
Du är inte ensam om att ogilla "ren" havre. Min häst kan inte äta varken hel- eller krossad havre som den är, men i t.ex. pellets och müsliform fungerar det.

Fibergi har gett mycket bra effekt hos mina tidigare hästar. Den senaste var väldigt stressad och nervös och då funkade detta foder utmärkt.
Jag fodrar med Fibergi Bas och trivs alldeles utmärkt med det, även hästen. Han är blank och fin i pälsen och i gott hull och har lagom mycket energi vid ridning.

Jag vill inte ha någon diskussion utan bara hjälp, hon har fått 1 ½ kg havre innan och jag vill bara veta hur mycket Fibergi jag ska ge istället?
Kan inte hjälpa dig med en foderstat eftersom jag inte vet näringsvärde på hö eller hästens näringsbehov. Är det en stor häst som skall tävlas kanske det är lämplgare med F.Bas, pröva dig fram eller kontakta återförsäljare för hjälp!

LYCKA TILL!
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Jag försöker förklara för dig, fast det verkar funka dåligt, varför du inte kan byta havre mot fibergi rakt av, samtidigt som du byter hö. Det är inte för att diskutera, eller övertyga om ett fodermedels förträfflighet (olika kraftfoder passar till olika hö), bara förklara.

Fortfarade kan man inte säga någonting om hur hästen kommer att fungera eller må på en foderstat, om man inte vet vad ditt hö innehåller. Så nedan utgår jag ifrån att du har samma hö som tidigare ägare - det är nämligen bara då det är intressant att ersätta ett kraftfoder med ettannat med samma värden.

Fibergi låg innehåller mindre protein än havre, men lika mycket energi per kilo. Visst kan du använda fibergi istället för havren om du vill, men för att då komma upp i motsvarande proteinmängd så kommer du att hälla i hästen mer energi totalt sett.
Så (om ditt hö innehåller samma som den tidigare ägarens, vilket inte är troligt) antingen kommer hästen att bli tjock och ev pigg / het av energiöverskott, eller så tappar den i muskler pga proteinunderskott - förstår du?
Det du kan göra för att motverka den risken är att komplettera en Fibergigiva med t ex lucern för att komma upp i motsvarande protein som tidigare havregiva. T ex 0,5 kg lucern och 0,5 kg Fibergi låg motsvarar ungefär 1 kg havre. Alternativt kan du ge Fibergi müsli som innehåller mer protein / MJ än havre, så det kan du ev ge lite mindre av. Ingen av de andra (bas, elit och låg) har en proteinandel som motsvarar havrens.

Att blanda egen müsli med en liten mängd linfrökaka i (den beståndsdel i fibergin som antagligen till stor del är "undergörande" för päls, hovar, mage osv) var bara ett tips för att få en billigare och proteintätare foderstat. Du slipper följa tipsen, men då är frågan vilken hjälp du vill ha?
 
Sv: Byta havre mot fibergi låg?

Jag ger fibergi låg och lucern till en häst som tidigare ätit havre.Har inte analys på detta hö men jag tycker hon har funkat bra på det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: Fiorano
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 221
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp