Byta försäkringsbolag

fiskmos

Trådstartare
Jag köpte en fyraårig häst från Tyskland förra året. I samband med importen försäkrades hon i Agria. Hennes röntgenplåtar är kontrollerade av Agrias veterinär. Hon har inga reservationer och ingen skadehistorik i Sverige (tidigare skador vet jag ingenting om). Hon har nu varit i Sverige i nästan ett år. Riskerar jag något om jag byter försäkringsbolag?

Jag vill byta eftersom Agria verkar vara ovanligt strikta med "Vi ersätter inte skador som uppstått innan försäkringen togs." Då känns det svårt att bevisa att en importerad 4-åring inte har haft skadan med sig hur länge hon än har varit frisk innan. .
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Fast finns det några bolag som ersätter skador som uppkommit innan försäkringen tecknats??
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Olika bolag verkar tolka olika.
If tex kan tänka sig att betala en lös benbits-operation om din häst inte har visat tecken på problem innan och du har varit försäkrad hos dem i minst ett år. Agria skulle aldrig acceptera detta. Och det är ju klart att bolagen inte behöver betala för tidigare skador, men var drar man gränsen? Utvecklande av hovbensförbroskning, skelettskador som du inte har röntgat vid köp, tex hals ingår inte i en exportröntgen osv, och där verkar Agria vara MYCKET snåla och strikta.

Ingen har svarat på den egentliga frågan om jag riskerar något med att byta bolag?
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Självklart ökar risken när man byter bolag om det dyker upp tex hovbroskförbening och du nu haft hästen försäkrad i ett år på Agria och du byter bolag ,
och om en månad visar det sig att hästen har hovbroskförbening .... Så fanns ju skälvfallet skadan innan den försäkrades i det nya bolaget och då tar dom inte skadan !

Sen får ju du själv avgöra om du tar den risken ....Jag skulle inte göra det ...
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Personligen skulle jag göra ALLT för att slippa Folksam och Agria :(
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Delvis KL: Folksam och jag är inte alls vänner och dem undviker jag, men Agria har jag inte hört något direkt dåligt om tidigare. Vad är era erfarenheter?

Är på väg att köpa en häst försäkrad i Agria med A1 och tillägg för medicin och det där. Borde man leta efter andra bolag? Förutsatt att hon inte varit livstidsförsäkrad i Agria då (unghäst).
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Agria är väl rankat som det i särklass sämsta bolaget med absolut lägst skydd i realiteten?

Sök på Agria här på forumet så får du nog en del information.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

*delvis kl*
Agria får mycket skit här inne, men de är störst på hästförsäkringar i Sverige. Om det är så illa, varför har de inte större kundtapp?
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Nej, men om man bara för några månader sedan var störst i Sverige så antar jag att kundtappet inte är alarmerande stort.

Jag byter aldrig bolag när jag köper häst, därför har jag haft flera olika bolag och jag kan inte tycka att Agria utmärker sig mer än andra.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Agria är väll inte direkt kända för att vara smidiga när det uppstår problem :grin:

Jag undviker If, Agria och Folksam så långt det bara går. Har lillpollen i Sveland och storpollen i Dina (där jag har alla andra saker också) och är kalas nöjd :)
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Har bytt bolag på några av våra hästar. Från Agria till Folksam (p g a utlandsflytt) och från Folksam till Agria (för att kunna träna/tävla ponnygalopp).

Det är inga problem. Man tar kontakt med det bolag som man vill flytta till och ber om att få flytta över försäkringen. Om allt är ok går det bra och försäkringen går över "obruten", dvs man får ingen karenstid eller begränsning för skador som ev har uppstått tidigare, förutsatt att hästen då har varit försäkrad (oavbrutet). Finns det reservationer så följer de med.

Har bra erfarenhet av Agria, bortsett från att man inte kan ta med sig försäkringen om man flyttar utomlands. Folksam har vi inte behövt utnyttja.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Min häst är försäkrad i Agria, eftersom han var det vid köpet och har varit det minst sedan han var 6-7år gammal. Han är idag 15år, och jag vågar helt enkelt inte byta bolag på honom. Jag litar inte på att jag inte får höra att "Ja, men det där skulle kunna vara en skada som börjat för blablabla år sedan.." om jag byter och hästen skadar sig. Hade det inte varit för åldern, hade jag bytt utan att tveka. Än har jag inte behövt utnyttja försäkringen, men enligt villkoren är den långt mindre täckande än förra hästens försäkring (Folksam, som enligt villkoren täckte i princip vad som helst..), vilket är en stor orsak till att jag gärna skulle byta.

Jag har hem-, bil- och släpförsäkringarna i Folksam och är nöjd (har hittills bara behövt nyttja bilens). Förra hästens försäkring behövde jag bara nyttja en gång, men det var inte ens en antydan till strul då.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Själva bytet är inga som helst problem, självklart välkomnar bolaget en ny kund. Problemet kommer när det blir problem.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Den enda häst som vi har haft något större försäkringsärende med är en av dem som har bytt bolag (till Agria). Inga probelm, tvärtom har de varit mer villiga att bekosta behandlingar än vad jag hade vågat förvänta mig. Att det var bytt bolag nämndes inte ens i våra kontakter med dem.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Jättebra, för er.

Det hjälper däremot inte den uppsjö av människor som fått dolda reservationer, konstiga beslut, utebliven ersättning och kassa villkor som inte kommunicerats. Det är ingen slump att Agria har många % missnöjda kunder.
 
Sv: Byta försäkringsbolag

Även jag hör till dom som inte byter försäkring på redan försäkrade hästar när jag köper en ny. Därför har jag haft de flesta bolagen som finns på marknaden.
Det enda bolag jag haft problem att få ersättning från är Sveland. I slut ändan visade det sig att bolaget gjort fel men dom var direkt otrevliga och till och med lade på luren när jag ringde dit.
Agria har kommit med reservationer men helt ärligt har dessa faktiskt när jag undersökt saken alltid känt till av förra ägaren. Så det har varit den som brustit i att tala om det.
Folksam var jag väldigt nöjd med, speciellt mitt ombud. Men där hände något på bolaget som gjorde att mitt och en del andra ombud blev missnöjda och lämnade bolaget. Då lämnade även jag det, trots att jag inte vet vad som hände.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi är tvungna att byta försäkringsbolag på vår gamla hund, eftersom han har ManyPets som ska lägga ner sin verksamhet i Sverige. De har...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Breen
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 529
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 022
Senast: Woffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp