Byta box, byta bädd?

B

Borka2008

Vårt stall har en avdelning med 6 boxar och i den andra ändan där vi även har silage och spolspilta finns det även 2 boxar.
Nu två hästar flyttat och de andra vill att vi flyttar ner i deras avdelning för att det ska bli "lättare". Jag är motvillig till att flytta ner dit pga att luften verkar vara sämre där, flera hästar där brukar hosta på morgonen.
Dels har jag även börjat få till en riktigt bra torv bädd.

Om jag nu måste flytta ner, så vill jag gärna städa ur boxen och byta ut den andra hästens bädd. Men det ska jag inte få göra.
Finns det hällsorisker med att överta en annans häst box?
Jag skulle gärna villja ha min häst där jag har den nu, man måste ju ändå gå ut bredvis våra boxar i och med att stall porten är där. Så jag förstår inte vad det är för bigg deal med det. Men men, jag känner dock att om jag ska byta ner mig till delen med i mina ögon/öron sämre luft åtminstonde få en fräsch box.
Är det för mycket begärt?

Nackdelen med vår del är dock att det är en väldigt stor del så det blir ju kallare där en i den andra delen....men vill ju inte att min häst ska behöva hosta på morgonen för allt damm/dålig luft. Då har jag hellre ett tjockare stalltäcke på om det behövs.

Sv: Byta box, byta bädd?

Är stallet dammigt på grund av dammigt torv eller av andra skäl. Är det torven så skulle jag inte byta om det inte sker en kvalitetsändring av torven och att stallet blir mindre dammigt.

Jag ser inget hinder att ta över en annan bädd, men det ledder troligen till att man får lägga in mera torv i början.

men herregud, du ska väl inte behöva byta box bara för att de vill det?!

Ingen kan tvinga dig att byta till den andra boxen. Om hästen burit på smitta eller varit medicinerad finns är det en allvarlig risk och då ska man inte ta över den hästens box.

På vilket sätt blir det lättare om ni byter box? Borde väl vara tvärtom- jobbigt att byta boxar hit och dit, och kommer det inte fler hästar till stallet då- ska de få ta över din nyvarende box?

Jag skulle absolut inte riskera att min häst drabbades av dålig luft för att några andra vill ha det "lättare".

hästens välbefinnande går först!

en häst lider inte av att det är kallt!!! Hellre det är dålig luft!

Jag skulle INTE vilja ta över någons skitiga box... no way...

skurade väggar och krubba, ny saltsten, nytt strö.

kan du inte underlätta och ha dina höpåsar och kraftfoder bredvid boxen då? så kanske det inte blir "så jobbigt" för dem :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka