Byta bilstol?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Lilla dottern (som inte är så liten, 7,6 kilo och 67 cm lång!:angel: ) har en hyrd bilbarnstol från ett visst försäkringsbolag. Vi får ju byta stolen när hon växt ur den och enligt mig så börjar den nu bli lite liten.

När stolen står på sätet så har Stina så långa ben att hon inte kan ha dem rakt för då tar de emot ryggstödet på bilen. Men hennes huvud sticker ju inte upp ovanför ryggstödet och hon är ju inte för tung för stolen. Vad tror ni?

Har givetvis mailat försäkringsbolaget och frågat, men svaret verkar dröja.

Jenny
 
Sv: Byta bilstol?

Stolen är ju inte urvuxen, tycker hon att det är jobbigt att sitta med böjda ben? Annars behövs ju egentligen inget byte ännu. Hur gammal är hon? Nästa steg på stol måste de vara minst 6 månader för väl? Jag hade visst inga bra svar, bara frågor, hoppas att nån annan vet mer.:bump:
 
Sv: Byta bilstol?

Oj, Viktor satt i sin stol tills han var 10,5 månad (10,4 kg, 76 cm). Det beror säkert på vilken stol man har. Om inte huvudet sticker ut är det ingen fara så länge de inte protesterar och inte vill sitta i stolen/åka bil.
 
Sv: Byta bilstol?

Hon har då inte sagt något ;) Det är mest det att det ser jobbigt ut att sitta med böjda ben. Iofs behöver hon inte böja på benen så mycket.

Nästa stol är från 0-18 kg, nackdelen med att byta är ju att de tinte är en lift utan en stol som sitter fast i bilen.

Jenny
 
Sv: Byta bilstol?

Om hon inte verkar lida av det så håll fast vid babyskyddet. Dels sitter dom bättre skyddade i den och behöver inte ha någon egen stabilitet i kroppen och dessutom är dom så mycket lättare att hantera med hantag. Vår pojk är av lite större modell så vi blev ganska snart tvugna att byta, dels började han bli för stor och sen verkade han vantrivas rent fruktansvärt. Så efter en mardrömsfärd på 20 mil med skrikande unge så bytte vi stol. Efter dom 20 milen somnade/small han av i ren utmattning.

Men det blev betydligt jobbigare att hantera när man inte kunde bära honom i handtag utan måste bära honom i famnen.
 
Sv: Byta bilstol?

Till Fredrik fikc vi lov att byta när han var fyra mån... Bältena i stolen var för korta för att fungera med vinteroverall... När de börjar kunna sitta så är det okej att byta, och har man en någorlunda hygglig stol så är det lika säkert som babyskyddet...
Fredrik blev betydligt mycket mera nöjd att få en stol... Och jag orkade aldrig kånka runt babyskydet mer än någon månad... Jag köpte mig en ringsjal istället, väldigt mycket smidigare...;) Oxå väldigt enkelt att sy!! ;)
Fast våran jätteklump väger ju nästan 9 kg och är 75 lång...:crazy: och sex månader...
 
Sv: Byta bilstol?

Jag kånkade inte direkt omkring på trollet men när man ska ner två trappor (ingen hiss) med skötväska, barn och allt annat man ska släpa med så var det klart lättare med ett handtag. Vi lånade ett begagnat och det verkade vara betydligt obekvämare än de moderna babyskydden som finns nu. Han satt i princip direkt på plasten.

Hehe, jag blev så nyfiken så jag var tvungen att gå och kolla, vår kille var jämnstor med eran vid 6 månader. Nu är han ju nästan två år och betydligt större.
 
Sv: Byta bilstol?

Ringsjal säger jag bara... ;) Vi valde att hyra ett sånt där babyskydd med bas just för att det skulle vara enkelt att bära med sig, jag har ju en äldre tjej oxå som går på dagis... Men jag höll på att gåsönder på att bära det den lilla vägen mellan parkeringen och dagis... Med ringsjalen blev livet betydligt enklare... Jag får båda händerna fria att få med strosyrra och saker till och från bilen... Den enda som gnäller är en dagisfröken som så gärna vill bära på honom...:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har MaxiCosi Mobi i båda bilarna och är supernöjda med dessa stolar, men sonen är lång och har snart växt ur dem om man ska följa...
Svar
10
· Visningar
844
Senast: WBanna
·
Småbarn Jaaa, det börjar bli dags för Li 16 månader att byta från babyskyddet till riktig bilbarnstol. Jag har börjat se över djungeln och inser...
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: Acses
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 139
Senast: Tarantino
·
  • Låst
Övr. Barn Nu har jag gått och irriterat mig mer och mer och funderar på att byta BM. Har inget förtroende alls för min BM. Kommer man med ett...
Svar
10
· Visningar
1 297
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp