Bygga upp kondition och muskler

R

RosenMedTaggar

Vi har ett fullblodssto på 12 år som har stått största delen av vintern innan hon kom till oss, så nu ska hon alltså sättas igång igen och få muskler och kondition.
Hur gör man detta på bästa sätt? Mycket skritt eller intervallträning? Markarbete? Några tips på bra dressyrövningar?

Sv: Bygga upp kondition och muskler

Mycket skritt till att börja med. Gärna över stock och sten osv. Sedan kan man tömköra osv. När hästen sedan börjat sätta muskler då akn amn börja med intervall. Innan den har en bra basmusklatur så gör intervallträning mer skada än nytt.

Kanske ska tillägga att mitt svar ovanför är baserat på mina egna erfarenheter och man måste utgå från häst till häst. Men om hästen stått en längre tid så bör en period av skritt vara en början.

Min häst har stått en längre tid nu och så här tänker jag sätta igång honom. Skritta längre sträckor i skog och mark, jobba i skritt på banan med samlande rörelser som öppna och sluta, rida olika vägar och mönster där jag måste böja och ställa honom för att jag vill ha en smidig häst. Såsmåningom börja med övergångar skritt-trav-skritt.
Skogen är ju finfin konditionsträning.
Vet ej om detta är det bästa sättet, men det är vad jag tänker göra med min häst.

Det är ju väldit beroende från häst till häst... vad har den gjort i vinter, gått i hage? jag menar, den har åtminstone kunnat röra sig där? Är den totalt utan muskler?
Mitt fullblod hade stått över en sommar o lite vår när jag fick honom, han var så omusklad att jag inte ens ville lägga sadel på honom!! Började med markarbete, mest longering då han inte kunde nåt annat, knappt det! när han började muskla upp sig så började jag rida, tyvärr var det vinter så mest ridhus.. fyrkanten, stora volter i skritt.. när han verkade reda så började vi trava... håll koll på hästen! ge den extra vilodagar ibland i början! Har den inte varit skadad och kunnat gå i hage tycker inte jag att man behöver vara överförsiktig!
Lycka till! :)

Det är ju väldit beroende från häst till häst... vad har den gjort i vinter, gått i hage? jag menar, den har åtminstone kunnat röra sig där? Är den totalt utan muskler?
Mitt fullblod hade stått över en sommar o lite vår när jag fick honom, han var så omusklad att jag inte ens ville lägga sadel på honom!! Började med markarbete, mest longering då han inte kunde nåt annat, knappt det! när han började muskla upp sig så började jag rida, tyvärr var det vinter så mest ridhus.. fyrkanten, stora volter i skritt.. när han verkade reda så började vi trava... håll koll på hästen! ge den extra vilodagar ibland i början! Har den inte varit skadad och kunnat gå i hage tycker inte jag att man behöver vara överförsiktig!
Lycka till! :)

Tack för bra svar, allihopa :D Hon har ju inte stått helt, utan bara gått de dagar då hennes gamla ägare hade tid med henne, och hon har ju gått ute nästan hela dagarna i en stor hage, så hon är ju inte helt omusklad, men hon har inte mycket till kondition, och orkar inte så mycket än, som sagt...

Tänk på den mentala biten också! Vi var lite snabba med att sätta igång vår 10-åriga nordis vi köpte i vintras. Han hade då inte hunnits med av sin ägare det senaste halvåret.
Rent muskelmässigt tog vi det enligt hans förutsättningar, men det blev för mycket för honom mentalt och för svåra övningar för snabbt för honom som bara gått körning och skogsridning tidigare i sitt liv Körningen funkade bra men i ridingen tappade han all bjudning.
Så vi fick avbryta, det blev vila och bara skritt på lång tygel i två veckor. Nu när vi sätter igång honom igen och inte kräver mer än samling och jobb i kortare pass så är han som en annan häst. Bjudning och till och med lite bus!:rofl:

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 243
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet