Bygga om stall

CiderGirl

Trådstartare
Hej alla kompetenta bukefalister!

Jag har precis köpt en liten hästgård och behöver råd gällande stallet m.m.

Stallet är en gammal timmrad lada med loge, i ena delen finns en snickarbod som jag vill bila upp golvet på, gjuta golv och göra en box till av. Totalt blir det 3 boxar. Vad gäller? Måste jag förpröva bygget, be om bygglov? eller nått annat innan jag sätter igång? Det är inte en jordbruksfastighet. Och när det sedan är klart, måste det besiktas eller?

Sv: Bygga om stall

Ring till din kommun och hör med dem om detta med bygglovet och länsstyrelsen angående förprövningen. Det kan ju vara så att kommunen klassar det som nybygge om det är en omfattande renovering och då kräver de ju bygglov. Behövs ingen, ja då är det ju bara att bygga på för glatta livet. Förprövning tror jag bara gäller från fem hästar och uppåt, men det får du besked om hos länsstyrelsen :)

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 569
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024