Bygga om selen....igen

V

vectra

Måste bara fråga, ang mitt ombygge från parsele till enbetssele. Har kört fast vad gäller bukgjorden. Eftersom man tidigare fäst ihop brösta och däckel (på parselen) undrar jag hur jag ska modifiera detta.

Tänkte göra så att jag fäster bröstan som en vanlig enbetsbrösta och låter ev remmen som fästs bröstan och går under magen vara kvar... :confused:

Sen funderar jag på att skaffa nån slags rem som bukgjord och fästa mellan däckeln och under magen, som på en enbetssele. Detta är nu mitt största problem - var får man tag på en sån, ganska kraftig rem med stora spännen i vardera änden? Funderar på att köpa en travgjord e.dyl. Vad tror ni? Finns nån annan slags rem med spännen i vardera änden som man kan använda som bukgjord? Tänkte att man ju kanske måste ha en sån för att stabilisera alltihop - eller? Det verkar så löst och ostadigt annars :confused: Alltså skakelremmarna känns lite lösa och sladdriga....

Ang fästen på bakselen (som ju också är till parsele och då fästes i bröstan) funderar jag på att bara använda vanliga skakelremmar att fästa i vagnen, så blir det ju som en enbetssele.... eller:confused:

Snälla ni kunniga, jag är så tacksam för hjälp med detta projekt (och tusen tack Lisa!). Ge mig alla tips ni har! Och vill nån ha ett ursnyggt selprojekt så vet ni var det finns :D

Här finns lite bilder:
http://photobucket.com/albums/c160/ammari_/?action=view&current=CIMG5301.jpg
(obs alla remmar är inte rätt inställda än).

Sv: Bygga om selen....igen

bakselen och den remmen mellan baksele och brösta är inte lodrät som du ser den vinglar upp så bakselen sitter för högt upp. den ska ner 1-2 hål minst.

aha läste nu att remmarna inte var rätt inställda än haha okej...

Sv: Bygga om selen....igen

Hej!

Du kan sy ihop dom två remmar som sitter i varsin bygel på spännet på bröstan (röda pilar). Då har du en lös brösta samt en bukgjord.
Du kan sy på ett spänne på bakselen (röd ring). Bakselen ska sitta ovanför svanskappan (grön ring), mellan läderslejfarna (heter det så?) och under svanskapperemmen som går tillbaka igenom slejfarna.

JQLMIOQNOOGMC.jpg

/Lisa

Liknande trådar

V
Körning Har jag gjort något dumt nu? Köpte en jättefin parsele, men bara den ena för att köra enbet med. Fick, på något sätt, ihop alla remmar...
Svar
4
· Visningar
1 450
Senast: Jossan_91
·
V
Körning Har baksele som eg är till parsele. Hur kan jag fixa till den så att den passar enbet:confused: Funderar på att få nån att sy en...
Svar
6
· Visningar
1 029
Senast: _L_
·
Körning varning - nu kommer det frågor som antagligen är så puckade att jag borde skämmas och börja med guldfiskar, men prestige har aldrig...
Svar
14
· Visningar
1 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka