Busar mkt = bitsår - Vad göra??

skuggi

Trådstartare
Jag har två islandsvalacker(4 och 13) som bara ääälskar att busa med varandra :love:
De står på bakbenen, kutar, biter varann i benen så de ramlar osv.

Härligt att se såklart... men det har lett till att äldre valacken nästan jämt har blödande skrap/bitsår på kinderna och unghästen har blödande hål på höfterna :eek:
Det blöder inte så det rinner, men det är klarrött och vattnigt...och ganska stora tuggor :crazy:
Det är ju inte så snyggt, dessutom är man ju lite rädd att bli anmäld för djurmisshandel :crazy: och nu till sommaren kommer ju värme och insekter göra detta outhärdligt...

Så, vad gör man?? :confused:

Stopp-och-väx på höft och kind? Fattar de sånt?

Någon annan som haft detta problem? Hjäääälp :(

Sv: Busar mkt = bitsår - Vad göra??

Jag skulle sätta dem i separata hagar med tanke på skaderisken, det är inte bra om de leker så våldsamt.

Inte ett alternativ, detta är flockdjur som ska vara tillsammans.
Dessutom skulle lillhästen spränga hagen tillslut om han jämt var ensam.

Nej, jag skaffade en valack till just för att den äldre tycker det är så kul att leka med killar. Det är ren livsglädje man ser, och den vill jag inte ta ifrån dem.

De leker alltså, bråkar inte.

Ge dom mera att göra i hagen så de har annat att göra än skada varandra. Sly att barka, halm att pyssla i, kanske gräset som kommer upp nu håller dem på andra tankar?

Skulle mina skada varandra så där skulle jag inte se det som livsglädje och lek tror jag.

Prova att sätta haklappar på dem då så de itne kommer åt att bitas iaf. Finns att fästa i grimman, de kan äta som vanligt men inte hugga och bita.

Jag förstår dig precis, har en valack som nu är 10 år och alltid varit den som dragit igång lek oavsett var han hamnat, han har haft kompisar som varit gamla och trötta men efter en dag i hagen med honom så är det full rulle. Aldrig några "hard feelings" utan just bara lek. Visst blir det sår och tugg som ser trist ut, men jag har insett att det är nog inte mycket att göra åt då en sån häst skulle deppa ihop totalt ifall den fick gå själv och bli skyddad för skador. Har haft min pålle sen han var 3,5 år och det har inte blivit något värre än sår. Hästar är ganska medvetna om var gränsen går tror jag....

Ettårshingstarna här gör likadant, min ser ut som jag vet inte vad... hals och bog ser helt maläten ut. *suckar* men skoj har de... ;)

De har massor med sly och prylar att pyssla med, de har fri tillgång på hö plus att ju gräset kommer upp nu. Men ändå finns det tid för lek :crazy:

Jag tror att kanske islänningar leker ovanligt tufft med varann? Sådär var det med kompisens valack också, de stod på bakbenen och brottades osv, men aaaldrig någonsin med någon ponny eller annan ras. De verkar inte alls tycka att den andre tar i för hårt ibland, har kikat på dem lääänge när de leker. De har kanske högre smärttröskel, men det betyder ju tyvärr fler hål i skinnet... :(

Haklapp?? :confused: Var finns sånt? Bild?

Hmm.. tror du inte de bara tar av varandras haklappar då? Grimmorna lever inte så länge här iaf :crazy:

Ja, jag tror ju (eller jag vet, han har gått med etttråkigt sto förut) att han bara skulle deppa ihop om han inte fick leka som han vill...
Synd bara att tänderna är så vassa... kanske man kan raspa ner dem i framkant lite? :idea: :angel:

Ja, skoj har de, och vintertid gör det ju inget, men sommartid med insekter osv... :confused:

Våra busar också så mycket och så tufft, men tack och lov har det hittills (peppar peppar) inte blivit så många sår. Däremot går det grimmor på löpande band ... (bor så vi vill ha på dem dagtid när vi inte är hemma, annars är det "naket" som gäller).

Meeeennn... jag vill inte höra om alla era hästar som INTE biter sönder varann :cry: :crazy:
Eller hur får ni dem till det?

Ingen som har någon tanke om hur tex No-bite eller sånt skulle kunna funka?

De har massor med sly och prylar att pyssla med, de har fri tillgång på hö plus att ju gräset kommer upp nu. Men ändå finns det tid för lek :crazy:

Jag tror att kanske islänningar leker ovanligt tufft med varann? Sådär var det med kompisens valack också, de stod på bakbenen och brottades osv, men aaaldrig någonsin med någon ponny eller annan ras. De verkar inte alls tycka att den andre tar i för hårt ibland, har kikat på dem lääänge när de leker. De har kanske högre smärttröskel, men det betyder ju tyvärr fler hål i skinnet... :(

Oj! Vad duktiga de är på att sysselsätta sig som busar så mycket fast de är mätta och har att göra.

Grannen har två stora hästar, den ena större än den andra. Den större vill busa i likhet med din alerta medans den andra inte vill det hela tiden så hon hade löst det genom att den mindre av de stora kunde fara undan till intilliggande hage genom att gå under en stängseltråd och då lämnade den större på andra sidan. Så den ena fick lugn och ro när så önskades. Smart lösning tyckte jag men säkert praktiskt svårt att få till när de är hyfsat jämstora. Fast det kanske bara ger lite lugn och ro men inte minimerar bitskadorna ändå.

Smaaart :idea: Får övertyga maken om att han får nöja sig med en shettis istället :idea:
:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka