L

Lisaaa__

Jag har ett d-ponny sto på 10 år. Hon har fått 4 föl men har nu övergått som ridponny sedan 3år tillbaka. Problmet med henne är hon är bukig även fast hon rids i rätt form och vi är ute och galopperar mm.

Hennes foderstat:
Morgon: 3-4 kg höenslige, 3 dl kraft musli blå
Lunch: 2 kg höenilage
Kväll : 3 kg höensilage, 4 dl kraft musli, 1,5 dl betfor

Visst hon har blivit smalare än vad hon var för ett halvåresedan men hon är långt i från o bukig. Har ni några tips?? Hennes buk är ju uttämjd av alla hennes föl men ngt sätt lär väll gå och få henne lite slätare än vad hon är nu. Tacksam för svar :)

Sv: Bukig!

2 saker, beroende på ts i ditt grovfoder tangerar det till att verka vara en liten giva för den häst. Ca 9 kg till en D-ponny, då måste det vara ett väldigt torrt hösilage om det ska täcka behoven.

Annars brukar den största orsaken till bukighet vara för lite protein, använd något av foderstatsprogrammen som finns på nätet och gör en kvalitativ foderstat baserat på ett högre intag av protein än vad som sker idag.

Användbart fodermedel som höjer intaget av protein i första han är, te x lusern.

Håller med Boj. Gör en analys på grovfodret så du vet vad TS ligger på och vad du har för värden på MJ och protein, och använd sedan ett foderstatsprogram. Först då kan du få en hum om vad som ev fattas. Men det låter nog som att din häst har proteinbrist.

10kg hösilage är inte så mkt, en D-ponny väger ändå ca. 400-500 kg. Mitt varmblod på ca. 500 kg (156 cm) äter ca . 20 kg hösialge( dygn.

Din häst kankse har proteinbrist,eller dåliga magmuskler. Har du någon bild ??

Tack för era svar. Har en uträknad foderstat åt henne. Hö-ensliget är mycket torrt och ibland får hon även vanligt torrt hö. Hon får i snitt 10kg höensilage/hö om dagen. Om balen vi öppnar är "blötare" får hon självklart mer enslige, upp till 16-17 kg om den är blöt. Enligt uträkningarna är hennes foderstat bra. Har skrivit i alla uppg. om höensliget där också...

Du skulle ändå kunna tjäna på att byta ut müslin mot något med mer protein tror jag. Prova dra ner lite ytterligare på energin och lägg till tex ett knappt hekto protein till och se om det blir bättre (om det inte redan ligger jättehögt). Vad får den i Mj och smrp idag? Hur ser det ut med e-vitamin och selen i mineralerna? Ut och klättra och rid i skog och mark! Galoppfatnningar och cavalettiarbete. Du får nog acceptera en liten fölstomage, men den kan nog bli bättre.

Står den på gräs nu förresten?

Tack för era svar. Har en uträknad foderstat åt henne. Hö-ensliget är mycket torrt och ibland får hon även vanligt torrt hö. Hon får i snitt 10kg höensilage/hö om dagen. Om balen vi öppnar är "blötare" får hon självklart mer enslige, upp till 16-17 kg om den är blöt. Enligt uträkningarna är hennes foderstat bra. Har skrivit i alla uppg. om höensliget där också...
Jag tror inte att hästen behöver någon större giva kraftfoder. Har själv en ponny som varit mamma några gånger. Det första som händer med henne när hon får för mycket mat (läs kraftfoder) är att magen blir större. Vår ponny (stor lättfödd d-ponny) får bara hö och lucern+ mineraler. För den timme om dagen hon rids behöver hon ingen extra energi alls. Pigg och fin ändå. Överskatta inte motionen hästen får. Är hästen bukig och man inte känner revbenen så får hästen för mycket energi oavsett hur mycket man nu anser sig träna hästen. Allt är individuellt och eftersom du tycker att din häst blir bukig på den foderstat du har nu så passar inte foderstaten till just din häst.

Jag har ett d-ponny sto på 10 år. Hon har fått 4 föl men har nu övergått som ridponny sedan 3år tillbaka. Problmet med henne är hon är bukig även fast hon rids i rätt form och vi är ute och galopperar mm.

Hennes foderstat:
Morgon: 3-4 kg höenslige, 3 dl kraft musli blå
Lunch: 2 kg höenilage
Kväll : 3 kg höensilage, 4 dl kraft musli, 1,5 dl betfor

Visst hon har blivit smalare än vad hon var för ett halvåresedan men hon är långt i från o bukig. Har ni några tips?? Hennes buk är ju uttämjd av alla hennes föl men ngt sätt lär väll gå och få henne lite slätare än vad hon är nu. Tacksam för svar :)

Jag vågar säga proteinbrist utan att tveka!

Först och främst, det finns inget som heter höensilage, det heter ensilage.

Jag tror du glömt bort litegranna ang uträknad foderstat...man kollar INTE enbart tabeller och siffror. Det är absolut inte en uträknad foderstat, det är bara en grund så man kan bygga vidare.

ändrad foderstat nu å hon går på gräs nu. Hon är fin nu i kroppen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 556
Senast: Irival
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 878
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
B
Foder & Strö Har en äldre herre som jag blir lite osäker på vad jag ska ge. Han går just nu på 4,5 kg hösilage/dag. 1 dl kraft groov och så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: nyfiken72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka