Bukefalos.com har 62 hästforum

G

Graendal

Om jag räknader rätt.

Är det bara jag som tycker att 62 är ett något överdrivet antal? För trots att det är så många med så detaljerade regler så har jag ingen aning om var jag ska starta en tråd som handlar om ridning generellt.

Som exempel: Om jag vill göra en tråd om förhållningar, ska den då ligga under Dressyr? Men den spelar ju lite an på bettets inverkan, kanske något Hästmänniska-forum såsom Utrustning? Eller Dressyrutrustning? Men jag skulle förstås gärna få hopp- och fälttävlansryttares åsikter då de brukar vara mer beroende av effektiva förhållningar, så den kanske ska ligga under Hoppning, eller Hopputrustning? Men att bromsa en häst är ju trots allt ett brett ämne, så detta kanske borde ligga under Fritisridning eller Övriga grenar..? Och vad vet jag, det kanske finns folk på Western eller Klassisk ridkonst som har massor att säga i ämnet ...

Och om man väl lyckats lägga en tråd där man vill ha den så vet man att den blir flyttad efter två minuter ändå, oftast till Gnägg, forumet som administratören i smyg försöker ta bort, eftersom det är den sista öppna, generella och välbesökta grenen av Buke. :smirk:

Detta börjar bli väldigt irriterande. Kunde det inte räcka med en femtedel så många forum? Kunde inte administratör och moderatorer chilla lite och sluta att finhacka sönder hela hästforumet? Det är krångligt, onödigt, avskräckande invecklat för nykomlingar, irriterande för gamlingar och tar lång tid för alla. Snälla?

Sv: Bukefalos.com har 62 hästforum

:rofl: Du har väldigt målande beskrivning av problemet.

Men jag håller med dig.

Jag håller med!

Vore intressant att se med hur många procent besökandet på Gnägg har sjunkit? Först uppdelningen, sen att man gömde det under annan rubrik..

Tycker det är skitlite folk där nuförtiden, jag går sällan in där nu, förr var det favoriten.

jag håller med, man får liksom lite för mycket att pyssla med på någe sätt..

Själv tycker jag det är mycket lättare att hitta det man vill ha tag på nu när det finns 62 forum... Det blir mer uppdelat, och därmet lättare att hitta...

Som exempel: Om jag vill göra en tråd om förhållningar, ska den då ligga under Dressyr? Men den spelar ju lite an på bettets inverkan, kanske något Hästmänniska-forum såsom Utrustning? Eller Dressyrutrustning?

Som tex dressyr eller grundutbildning, allt beroende på kunskap hos häst och ryttare, handlar det om en inlärning så passar den bättre på grundutbildning och handlar det mer om en beskrivning om hur andra gör en förhållning te x innan en skänkelvikning eller annat så passar den bättre på dressyr.

Jag tror att om man funderar lite själv, så faller mycket i sin naturlighet.

Som tex dressyr eller grundutbildning, allt beroende på kunskap hos häst och ryttare, handlar det om en inlärning så passar den bättre på grundutbildning och handlar det mer om en beskrivning om hur andra gör en förhållning te x innan en skänkelvikning eller annat så passar den bättre på dressyr.

Jag tror att om man funderar lite själv, så faller mycket i sin naturlighet.
Det är möjligt, men det handlar ju också mycket om vilka man vill rikta sig till. Western, Dressyr, Hoppning, Island och Klassisk ridkonst har troligen väldigt olika lösningar på olika problem - och det är ju det som skapar bra och givande diskussioner! Jag som dressyrryttare kollar sällan på Western för att se om de har nåt att tillföra, och så tror jag de flesta gör (det känns nästan lite fel att gå in på forum där man inte har nån egen kunskap/intresse, liksom), vilket gör att samtalsämnena blir mer låsta och mycket mindre intressanta.

Visst går det att lära sig hitta (även om det kräver en del övning och stort tålamod med genomläsande av forumsregler och restriktioner) och det funkar att få svar på direkta frågor osv utan att behöva leta så mycket - men vad är poängen med systemet? Ett dödande av diskussionerna på ett diskussionsforum känns som en nackdel värd att beakta.

Glad midsommarnatt! :D

Men om det bara skulle vara ett hästforum skulle det bli väldigt väldigt svårt att hitta sakerna eller hur? Eller det kanske bara är för att jag inte är intresserad av alla hästforum...

Nej, det tror jag inte det skulle bli. Sökfunktionen är effektivare än bläddrande i forumen som det är nu, och det skulle den nog fortsätta att vara, så ingen större skillnad.

Men sökfunktionen tar ju större ork av servern, så då skulle det bli segare här...

Bukefalos är ju trotts allt GANSKA så stort forum så det kräver nog sin indelning tror jag...

Bukefalos hästdel är INTE så stor så att den behöver 62 forum.

Jag håller med, aktiviteten blir dessutom så liten på vissa underforum att de känns rätt meningslösa.
Följden av Gnägg-flytten verkar också leda till att man istället lägger sin typiska Gnägg-tråd på ex-vis Hoppning istället. :crazy:

Okej, nu ska vi se om någon förstår det jag vill ha fram men jag gör ett försök: Och jag håller med dig (TS) till en viss del. Jag hade VERKLIGEN inte velat se Bukefalos som ett enda stort (häst)forum, däremot har det blivit för stort för att man ska kunna få en bra överblick. Gnägg har jag ö.h.t. inte varit inne på sedan den senaste flytten (förut besökte jag det minst en gång varje dag) och de grenrelaterade "Gnäggen" har jag nog aldrig besökt. Jag kan till viss del förstå den här uppdelningen, men ändå inte. Vissa forum har dessutom så extremt låg aktivitet, att de känns väldigt onödiga.

Och jag vill väldigt gärna samla in information även från de grenar jag själv inte utövar, för att ändå kunna fånga upp bra och värdefulla tips som jag som fritidsryttare (som både hoppar, dressyrar, rider i skogen o.s.v.) kan använda mig av. Distansarna har t.ex. säkerligen tips på bra och bekväm utrustning som jag kan ha när jag skogsmullar i skogen, men om den utrustningen bara ska diskuteras på Distansutrustning, kommer den högst troligt gå mig förbi. För det är ju lite svårt att hålla koll på alla 62 (?!) forum, alltså blir det mest att man (jag i alla fall) håller sig till de stora, generella forumen. Är man sedan specifikt intresserad av t.ex. hoppning så är det väl naturligt att man gå vidare dit, men diskussioner om t.ex. utrustning tycker jag att alla kan ha nytta av, oavsett gren.

Så jaa, jag tycker nog att Bukefalos kunde komprimeras lite igen. Det här är för mycket.

Precis!

Jag tycker inte heller att man ska klumpa ihop hästdiskussionerna för mycket, men lite integration har väl aldrig skadat.

Förslag: Hästhantering, Stall/utrustning, Tävling, Ridning (möjligen med några underforum, men med ett stort där allt samlas?), Körning/trav, Gnägg, Hästvård/foder. Ungefär? :)

Men då blir det många trådar i varje forum, och det är svårt att hitta alla trådar inom utrustningsforumet... Man drunknar i dem... Svårt att hitta just de om islandshästar eller körning eller vad man nu är ute efter...

håller med ts om att buke inte kommer till sin rätta uppdelad i hela 62 forum att bara diskutera häst i!

Gissar att man gjort ett tappert försök att strikt dela in varje kategori i ett huvudforum + sina underforum, vilket troligen var tänkt att ge överlägset bättre översyn över buke, men tyvärr enligt min mening bara gjort sakerna mer svåråtkomliga, undangömda, och på de mindre aktiva forum som skapats kommer diskussionerna ligga på en bottennivå.
Varför behöver man en specifik indelning på vanlig utrustning, dressyrutrustning och hopputrustning? Dessa är i praktiken detsamma, ett kandar mer här och ett senskydd mindre där.
Sen har vi en massa Lek-forum... visst, de får gärna ligga som underforum på Ett samlat ställe, för att inte spamma ner resten av trådarna.
Men alla sjuttioelva gnägg-forum, och specialinriktade avelsforum? Det är definitivt alldeles för långt gånget. Tillsammans utgjorde de en av de största och starkaste delarna på buke, men separata och uppdelade känns de bara tråkiga, inaktiva och meningslösa.

Röstar för en Bättre indelning av forumen.
Helt fel ute är ni inte och cyklar - det behövs några fler forum än hur det var innan, men nu är det Alldeles för Många. Lagom är bäst?

Jag håller med om Gnägg.

Gnägg är för mig lite mer lättsamt och lättläst, om glädjen med att ha häst.

Skiljer den glädjen sig verkligen så mycket mellan grenarna?

Det är verkligen skitsynd att det ska delas upp, för det handlar ju ändå om allt roligt med samma djur, hästen. Måste allt vara så indelat och allvarligt jämt?

Varför inte bara samsas och se andra vyer än vår gamla vanliga hela tiden? Det är så man lär sig.

Utrustningen kan jag till viss del förstå, men kanske att det skulle vara ett för ridning och ett för körning/trav istället, för sååå mycket skiljer inte mellan hoppning och fälttävlan exempelvis.

Aveln tycker jag är absurd. Köravel, vad är det?
Och som jag sagt innan, tycker det är helt knas att vi ska dela upp hingstar redan på diskussionsstadiet.

Nu när svensk avel går mer åt allroundhållet går Buke motsatt håll. :smirk:

Utrustningen kan jag till viss del förstå, men kanske att det skulle vara ett för ridning och ett för körning/trav istället, för sååå mycket skiljer inte mellan hoppning och fälttävlan exempelvis.

Aveln tycker jag är absurd. Köravel, vad är det?
Och som jag sagt innan, tycker det är helt knas att vi ska dela upp hingstar redan på diskussionsstadiet.

Nu när svensk avel går mer åt allroundhållet går Buke motsatt håll. :smirk:

Min gissning är att du aldrig har hållt på med vare sig körning eller trav? Det är milsvid skillnad, och helt olika utrustning... Samma sak gäller aveln... Jag kan förstå att halvblodsfolket tycker att det är för uppdelat, men jag gillar att ha travet för sig, då vi är ganska så få så försvann "våra" trådar ganska så fort och man missade dem. Numera har vi betydligt mycket mer aktivitet... Jag gissar att även islandshäst delen har fått en uppsving av sin nisch.

Gunnar gör så gott han kan och det kommer inte att inträffa att alla är nöjda. Men det är ingen som är tvungen att vara här, konstruktiv kritik är bra, så här ska du göra kritik är dålig...

Tänkte bara skriva ett kort inlägg och informera om att jag läst denna tråd.
Faktum är att jag planerat att minska ner antalet forum en aning.

Ni kanske inte tror mig men ökningen av antalet forum har varit en del i att minska ner antalet forum på lite sikt.
Antalet överforum har redan minskat och jag planerar att minska ned antalet underforum nu under sommaren.

Detta är dock inte alldeles enkelt, tanken är att det skall fungera vettigt oavsett vilken inriktning man har i hästvärlden.

Den som tävlar hoppning har troligen inte samma åsikter om forum-indelning som den som rider på ridskola eller den som tränar travhästar eller den som föder upp ponnyer eller...
...man kan fortsätta rätt länge så där.

Jag tror att jag själv har ett ganska brett intresse och lite små kunskaper om rätt många grenar och inriktningar så förhoppningsvis kan jag med er hjälp få till något riktigt bra till slut.
Det vi kan vara säkra på är att det troligen kommer behöva ändras lite med tiden.

Ett exempel:
Jag planerar för närvarande att låta NH-forumet gå ihop med överforumet Hästhantering, det hade jag inte ansett lämpligt för några år sedan, men nu tror jag det kan vara lämpligt.

Ett exempel:
Jag planerar för närvarande att låta NH-forumet gå ihop med överforumet Hästhantering, det hade jag inte ansett lämpligt för några år sedan, men nu tror jag det kan vara lämpligt.

Tjoho :banana: nog dags och anlita ett par moderatorer till, jag kommer att ladda med popcorn, det lär bli en catfight utan dess like. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka