Bucas smartex all in one - smartex tournout rain

Trocadero_lover

Trådstartare
Hur är Bucas täcken nu för tiden? Tål de väta? Ger de skav?
Har en känslig dam som går med täcke hela tiden nu när höst & vinterrusket kommer fram. Hon kommer klippas så ett täcke på 100-200 gram, utan hals (men gärna med något som går & sätta på) och som tål regn & väta. Gärna som tål ordentlig blåst också...
hur är dessa täcken för de andamålet?
Hon är ett hbl med lite fullblod, lätt modell av häst.

Sv: Bucas smartex all in one - smartex tournout rain

Jag har Bucas täcken till mina hästar och de håller väta och vind på utsidan, ger inte skav och tål bus i hagen = jag är kanon nöjd med mina!

jag har ett smartex rain till min lilla trakhener. Sitter perfekt o står emot riktigt busväder. Helnöjd :)

Har Bucas smartex a-i-o till min connemara och är helnöjd! Han är skavkänslig och fryslort men han stormtrivs i sina Bucas täcken :bump:

Då bör Bucas passa din häst. Mer breda och kralligare hästar passar inte Bucas för. De har börjat med en ny skärning så de ska passa lite bredare.

Hur ska du klippa hästen? Klipp så lite som möjligt, absolut inte över rygg och kors om hästen är känslig. Skitsamma om det är fult, man får tänka på hästen i första hand.

Då kanske jag skulle testa bucas, vill ha ett kvalitetstäcke som håller! Nu är det ju inte så många 100 lappar mer för att få ett rambo... men man behöver ju inte betala mer om det är okej!

Jag vet inte hur jag ska klippa henne ännu, hon har alltid varit helklippt innan och fått gå med ordentliga täcken och fått mycket mat, då är det inget problem. Dock så tyckte jag det kändes lite taskigt med tanke på den vintern vi hade i år.. med -30 t.o.m här i söder.
Mitt dilemma är att vi tränar mycket och det är en häst som svettas väldigt lätt och mycket....

Jag gillar bucas men tyvärr gör inte min häst det, därför var jag tvungen att sälja av mina bucas och har gått över till HW istället.

Bucas har fleecefoder och i det fastnar mycket hår, min häst helklipps och resultatet blir ett foder fullt av massa små korta och stickiga hår. Min häst blev så besvärad av att det kliade att jag fick byta täcken. De är väldigt fina och bra kvalitet och regnar aldrig igenom så har man en häst som funkar med fleecefoder så är täckena bra! :bump:

Blev jätteledsen när jag var tvungen att sälja mitt olivgröna smartex rain som var såååå fint på min fux.

Jag vet inte hur Bucas är nuförtiden, men jag har två bucas smartex regn som är 10+ år gamla och dom håller än!! Håller hästarna torra och varma även en hel dag i det värsta busvädret. (har även HW och är kanonnöjd med dom också :) )

Tillägg: I mina gamla täcken är det inte fleece utan ngt filtliknande material :)

Senast ändrad:

Men vill du ha täcken med fleece i så är ju bucas ett bra alternativ! :)

Fast då är det väl inte Bucas Smartex? För alla smartex täckena är med fleece i...om jag inte minns helt fel. Däremot finns ju som du säger andra Bucas modeller utan fleece på insidan, ex Irish ellr freedom kollektionen. Dock är ju inte rivstyrkan lika bra i dessa som i Smartex tyget.

kl

Har för övrigt två bucas smartex täcken som hängt i över 10 år. Trots bus i hagen och att de är mycket väl använda finns inget hål och de läcker inte en droppe. Nästa täcke blir lätt ett Smartex Rain, brunt eller olivgrönt:d

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis fått raka hela min häst pga regnskållor. Köpte i samband med detta ett bucas smartex extra täcke á 300g. Dels för att det...
Svar
7
· Visningar
1 417
Utrustning Hästen har nu ett bucas smartex rain i strl 135 som sitter som ett smäck och inte skaver på bogarna. Någon som har erfarenheter av andra...
Svar
0
· Visningar
1 192
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Jag ska flytta upp till Luleå nu i höst och skulle vilja ha alla tips om täcken jag kan få! Hästen i sig är ett ädelt Mecklenburgersto...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: Contest
·
Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka