Brutet kattben !

Solei69

Trådstartare
Min käre Klös, bara lite drygt ett år gammal kom linkande med tassen hängande. Hos veterinären röntgades det och det visade sig att bägge benen i vänster framben mellan tass och armbåge var tvärt av. Inga märken eller skador på huden! Men ...dum som man är är katten vaccinerad, id-märkt och avmaskad, men försäkrad ? Nej då! Så att åka in till djursjukhuset och betala 10.000:- för att laga en bondkatt, jag han är värd det men så mycket pengar vägrar mannen att betala för en musjägare hur söt och rar han än är.

Så jag övertalar veterinären att lägga benet rätt (efter samtal och ok från ortoped per telefon) fixera och gipsa. Han är nu omlagd och röntgad och allt ligger tillräckligt (vets ord) rätt.

Så min fråga : Har någon här erfarenhet av hur stor sannolikheten är att detta fungerar ? Eller blir det mest troligt att man får ta bort katten om 5 dagar, när vi skall kontrollröntga honom igen, för att det inte fungerar?

Han är en lugn och tålmodig katt och väldigt klok. Får han bara ligga i soffan och ha det gott kan han nog göra det i fyra veckor och vara rädd om sitt ben.

Kan tillägga att jag nu har försäkrat alla mina tre katter (så dags !)

Sv: Brutet kattben !

När min gammelkatt hade brutit benet så tyckte inte veterinären att avlivning öht. behövde vara ett alternativ. I värsta fall menade han att man kunde ge katten smärtstillande och låta benet självläka. Det skulle antagligen bli lite snett och vint, men det skulle funka.

Nu valde vi den dyra operationen (trots att katten var oförsäkrad) så vi slapp prova "sämre alternativ" men jag skulle tro att det borde gå bra för din katt att läka ihop bara benet blivit hyfsat bra fixerat.

Jag tror också att det kommer att gå bra !

De har i regel väldigt bra läk-kött.

Tack för lugnande svar!

Skall få samtal från vet efter lunch huruvida han accepterar gipset utan att stoja rundor allt för mycket. Kan känna att den veterinären jag träffade var lite väl negativ men det kanske var för att inte förhöja mina förhoppningar för mycket. Jag håller tummarna så dom är blå i vilket fall..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 299
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Förra lördagen blev min katt dålig. Han ville inte gå ut och låg mest och sov. Vi trodde först att han bråkat med någon annan katt ute...
Svar
3
· Visningar
2 299
Senast: kazam
·
Katthälsa Är det någon här som har haft en katt som behövt gipsbandage på ett framben och i så fall, har bandaget suttit kvar där det ska? Har...
Svar
3
· Visningar
1 784
Senast: Zanza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama