Bruten svanstipp

S

Svanhild

Undrar varför vissa katter föds med bruten svanstipp? Vår honkatt har en bror som föddes sån. Hon fick 3 ungar i år som föddes så. Varför detta?

Stämmer det att sådana katter med bruten svanstipp aldrig blir duktiga jägare? Honkatten (mamman) med normal svans är en grym jägare i alla fall...

Sv: Bruten svanstipp

Det är en ärftlig missbildning, svanstippen är inte bruten utan helt enkelt missbildad. Din honkatt bär anlaget, även om det inte syns pa henne.

Givetvis har det inget med jaktförmagan att göra, det är bara gammalt skrock. Katten jagar ju knappast med svanstippen, om man säger sa.

Stämmer det att sådana katter med bruten svanstipp aldrig blir duktiga jägare? Honkatten (mamman) med normal svans är en grym jägare i alla fall...

Vår Grima är född med en knick på svansen..... han är en väldigt skicklig och energisk mus & sork jägare!

/KT

Våran stallkatt har också bruten svanstipp..men det är inte medfött..han fick det i samband med att han fick en hösilagebal över sig..a 350-375 kg..

Undrar varför vissa katter föds med bruten svanstipp? Vår honkatt har en bror som föddes sån. Hon fick 3 ungar i år som föddes så. Varför detta?

Det sista stämmer absolut inte. Eller jag förstår inte vad det skulle ha med det hela att göra?
Däremot kan det orsaka andra problem eftersom det handlar om en missbildning på en kota i ryggraden (svansen är en del av ryggraden på katter) och därför inget man ska avla vidare på.

Ok, det visste jag inte att det var en missbildning som inte verkar vara allt för okänd. Jaja o att avla på vår honkatt var inte planerat. Däremot ett besök hos vet. för henne så fler kroksvansar ska det inte bli här i alla fall.

Ang jaktförmågan ville jag bara ha bekräftat det jag sa när jag fick höra att sådana katter aldrig blir bra jägare, nämligen att de inte jagar med svansen:)

Funderade lite mer på detta med missbildad svans... kan de ha sånna missbildningar längre fram i ryggen oxå? Har aldrig hört talas om sånt men det kan ju vara ren okunskap från min sida:crazy:

Det påstås att dessa svansknickar kan sätta sig på ryggraden också och då kan de självklart orsaka stor skada, men jag vet ärligt talat inte hur mycket vikt man ska lägga vi det påståendet. Teoretiskt sett borde väl knicken kunna sätta sig vart som helst men den verkar hålla sig till svansen. Det brukar dock inte rekommenderas att man parar katter med knick med andra knickkatter, just för att undvika allvarligare problem.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Happimess
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 701
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka