Brunsta första gången?

Sv: Brunsta första gången?

Mitt berbersto Sahara är 3 år gammal och har haft sin första brunst än, men hon var underutvecklad när jag köpte henne (har ätit för tre hela vintern) så det kan ju försena det hela.

Sorry, menade att skriva att hon INTE haft sin första brunst än... :-)

Våra travstoföl brukar börja brunsta när de är 8-10 månader ungefär.
Travare är ju en tidig ras, så jag kan tänka mig att mer ursprunliga raser börjar senare. Självklart spelar hullet in också. (Och i viss mån stimulans från pojkar.)

Vad räknas egentligen som "stimulans från pojkar"? Mina två ston går regelbundet till kapplöpningsbanan där de är omringade av hingstar (det finns typ inga valacker i det här landet och ston tror man inte på, så jag har stadens enda kapplöpningsston...). Det blir dock inte någon närkontakt (de står några meter ifrån varandra). Sist jag lät Sahara (mitt 3 år gamla sto) hälsa på ett 2 år gammalt hingstföl slutade det med att hingstfölet yttrade någon protest och Sahara snodde runt och sparkade honom i låret. Inte så farligt, men min häst är en bestämd dam... :-)

94+20070121.jpg

Sahara till vänster, hingst till höger

Men blir det inte så att hästar som hårdtränas (galoppörer) inte brunstar. Brukar ju stå att tävlingsston behöver ett tag på sig att varva ner innan de kommer i ordentliga brunster.

Elin S skrev på en annan tråd:

"De flesta löpston som kommer från banan har dock brunster, såvida de inte är alltför tunna i hullet och "överstressade"."

Sahara är definitivt inte överstressad, men hon håller ju fortfarande på att komma ikapp så det spelar roll. När jag köpte henne fick hon två månader med lugnt tempo och fri tillgång till kraftfoder (hon åt för tre) och börjar se ut som en riktig häst nu. Men det verkar i allmänhet vara så att berberrasen brunstar sent, för här är många andra ston som inte brunstar före vid tre års ålder. Men det kan ju också ha med underutveckling att göra! I det här landet är alla för små: människor som djur!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 074
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Brunsten påverkar stoet på många olika sätt och oftast blir de mest påverkade av den första brunstperiod. För att förstå varför måste...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka