Bromsad vagn!

ylvaaskersund

Trådstartare
Är nybörjare på körning, har inte kört på 25 år, och har nu äntligen fått tag på en liten Tinker som är inkörd!

Nu har vi köpt en rockard men det finns inga bromsar på den och jag tycker det verkar vara livsfarligt att köra utan broms så vi ska tillverka en sådan!

Jag skulle vilja ha tips på hur man gör? Hur är era vagnar bromsade?

Gärna bilder på ngn enkel konstruktion!:bow:

Sv: Bromsad vagn!

Visst kan man ha broms på en rockard men då har man det främst för att "köra snyggt" så att linorna är lagom spända ex när man kör dressyr eller liknande. Det kan också vara bra om man har en häst som vill backa så fort man stannar. Lite beroende på konstruktion kan broms göra så att vagnen liksom snurrar runt hjulen (eg. snurrar runt sin egen axel) när du bromsar och du får högt tryck nedåt i skaklar och där med i däckeln vilket inte är särskilt fördelaktigt. En rockard är inte tung, så bromsen kan aldrig göra så att din häst inte orkar dra den framåt. Bär det iväg gör det nog det med eller utan broms...

Men visst måste jag ha broms, här är det mycket backigt och om ngt händer måste jag ju kunna hjälpa hästen i nerförsbackar och om det händer ngt med sele eller skaklar måste jag ju kunna få stopp på vagnen!

Eller klarar hästen att hålla emot en tung rockard med kuskar i branta backar?

Jag vet förstås inte hur tung rockard du har eller hur tungt ekipaget är men jag tävlar med min b-ponny. Då måste rockarden väga minst 90 kg, jag väger 70 och groomen 55 och vi har ingen broms men förstås en bra sele med baksele. Hästen lär sig att ta emot vagnens tryck med rumpan. Har du broms hamnar oftast alla kilo på däckeln och det är en otroligt liten yta för att kunna fördela kanske 100-150 kg på.... Är du osäker kanske du skall fundera på en två-axlad vagn, då har du definitivt nytta av bromsen som verkligen avlastar hästen.

Om man har baksele så fångar ju den upp kraften som blir. Kör man med bröstsele så blir det ungefär samma kraft i bröstan i uppförsbacke som i bakselen i nedförsbacke. Så visst funkar det!

Vi kör oftast med bromsade vagnar men vi lär alltid våra hästar att bromsa vagnen med sin baksele så de inte alltid förväntar sig att kusken bromsar. Bromsen på vagnen kan ju faktiskt också gå sönder ;)

Har en gammal loksele och till den fanns ingen baksele när jag köpte den, kan man köpa en baksele och montera på? Tycker att det måste bli ett enormt tryck utan baksele?

tgsm03.jpg
:D

Kolla efter granngårdens HMC den brukar vara bland dom billigaste.
Selar.se och driveout.se har oxå.

Senast ändrad:

Ingen broms här heller... eller ja, det finns broms på pullertvagnen som jag kör ibland men den använder man ju aldrig. Hästen får bromsa med bakselen i stället!

Du kan inte stoppa en häst som till exempel sticker genom att bromsa på vagnen såvida du inte har en mycket tung vagn och väldigt bra bromsar... bättre att skaffa en bra baksele än en broms med andra ord, då kan hästen bromsa vagnen i backar och stanna ska den kunna göra på kommando och/eller tömtag ändå!

Såhär är det i klartext. Till din sele ska du alltid ha baksele och draglinor, samt en svängel på rockarden och ringar för baksele. Omdu känner dig vilse i dessa termerna ska du alltid kontakta någon som kan mera innan du kör.

utan draglinor och baksele riskerar du att påverka hästen negativt, samt att loksele fungerar inte så bra till en rockard. kanske du ska byta till en riktig bröstsele där allt det jag nämnt redan ingår? Jag hjälper dig gärna om du har fler frågor, men viktigast är att du kontaktar någon i din närhet, en tränare eller kanske en tävlingskusk.

Vet inte var du bor, kanske kan jag rekommendera någon? mvh jenny

Jag håller med om att loksele i standardmodell inte är optimalt till rockard.

Men för att optimera lokselen, så får man sätta "höga skakelfästen" på däckeln. Då får man en utmärkt sele även till rockard. Men, då bör man skakeländar med maratonögla, inte "piggskakel". Åsså svängel, draglinor och baksele sådär som man brukar....

Det finns en kompletteringsdel att köpa hos Tärnsjö "Skakelhållare" som man trär på uppehållsremmen. Jag har satt sådana på mina selar, och det fungerar utmärkt, oavsett fabrikat på selen. Då kan jag använda väl avpassade lokselar till all körning, istället för att ha flera halvdana selar. Bra selar är dyrt!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: kma
·
Körning Kollar längtansfullt på mängder av vagns annonser varje dag och drömmer om en 4hjulig vagn:love:. Men ekonomin finns inte till det och...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: Buck
·
Körning Har köpt en inkörd och inriden shetlands/welsh ponny. Han ska mest ridas av min mans systerdotter men jag skulle gärna vilja köra runt...
Svar
10
· Visningar
2 883
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst