Broere Jazz

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lin_Per
  • Startdatum Startdatum
L

Lin_Per

Vi har veckan på oss att bestämma vilken hingst vi ska använda iår,å vi är lika veliga som vanligt. :S
Högst upp på listan ligger då Jazz ( Cocktail - Ulster 328), men är han värd dom pengarna som han kostar? ca 15000 per dos i fryst sperma, och 23000 i färsk.
Någon som vet vad han nedärver? temperanment, gångarter och ridbarhet?
Någon som sett han live? Berätta vad ni vet :)

Sv: Broere Jazz

Enligt uppfödare i Holland så nedärver han en enorm ridbarhet och förmåga till samling men även ett starkt flyktbeteende. Dvs att känsligheten som kan förvaltas av en mkt skicklig ryttare är farlig i kombination med en mindre rutinerad eftersom det stora flertalet är enormt tittiga. Men på rätt sto och rätt ryttare kan det bli en häst världsklass.

Noa

Jag har också uppfattningen att han lämnar mkt gång av hög kvalitet, men det är också MYCKET nerv. Har man ett stabilt sto så tror jag man har bäst förutsättningar. Att avkommorna rör sig är det ju ingen tvekan om, hans finns bakom många godkända hingstar.

Vet någon om nerven och flyktbeteende sägs komma från Cocktail eller från mödernet på Jazz?

Topaasch (e. Jazz) som ju tyvärr gick bort för tidigt, var ju jättefin men såg mycket känslig och inte helt lättriden ut. (Har bara sett honom på bruksprovet dock.) Han kanske är en typisk Jazz-son då?

Någon som har en avkomma till Jazz eller Topaasch?

Senast ändrad av en moderator:

Ingen som har en avkomma till Jazz eller Toopasch här? :)

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 557
Senast: Guld
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka