Breeders - hur då?

G

Gisburne

Jag är inte så inne på själva tävlandet av fälttävlan, men nu när jag skaffat ny häst så har jag funderat en del på att börja satsa lite mer. Hon har visat enorm kapacitet på hinder och någon upplyste mig om att hon är 6 nästa år och att jag borde försöka kvala henne till Breeders. Jag blev helt ställd - jag kan INGENTING om hur sånt där fungerar - är det ens möjligt att kvala in "bara sådär" på en häst som inte tränats till engelsk ridning från början? (F.d. galoppör.) Det är väl ett tag kvar till uttagningarna (eller?) och hon lär sig snabbt, men är det inte lite väl kort om tid? Dessutom har jag inte en kola om VAR man tävlar, NÄR man tävlar, i vilken SVÅRIGHETSGRAD man tävlar och framför allt hur många GÅNGER man måste tävla för att kvala till Breeders. Vart hittar man sådan info? Hur/var tar man fälttävlanskort? Finns det bra utbildningsstall som man kan skicka hästen till utan att bli ruinerad?

Jag menar inte att min pålla kommer att bli kvalad till Breeders, men idén sporrade mig att i alla fall ta reda på hur det fungerar. Nån som vet?

Sv: Breeders - hur då?

Kolla på www.swedehorse.se Där står det mycket roligt om just Breeders. Men för att starta Breeders så måste hästen vara registrerad i ASVH och uppfödd i sverige ....det är ju en "uppfödartävling"
Sen löser man deltagaravgift och får ett deltagarbevis där det finns plats för 3 kvalförsök.
För sexåriga hästar går Breeders i CNC*.
Fälttävlandskort kan du ta för en tränare. Det är en teoretisk del(typ som när man tar gröna kortet) och sen en praktisk där du ska visa att du kan rida i olika tempon och på olika hinder. Men för att få rida högre klasser än deb o lätt så måste du ta ytterligare ett fälttävlandskort. Men de kan man ta innomhus i ridhus där man ska hoppa "spetsar" och hinder på relaterade avstånd osv...
Hoppas de hjälpte lite!

Senast ändrad av en moderator:

Litet tillägg: Hästens far måste vara breedersansluten, det räcker inte med att ha en svenskfödd häst! Jag har tex en pålle som har gröna papper och är svenskfödd, men just hans fölårgång var hans pappa inte ansluten så min pålle får inte gå breeders utan bara det öppna championaten.

Och de sexåriga hästarnas breedersfinal går i CNC**, men kvalen går i CNC*.

Lycka till med pållen! :)

Hur vet man om fadern är breedersansluten då? *klia huvud* Han är ju från Irland... (Caerwent xx) Jaja, forskar vidare - tack för upplysningarna! :)

Gisburne skrev:
Hur vet man om fadern är breedersansluten då? *klia huvud* Han är ju från Irland... (Caerwent xx) Jaja, forskar vidare - tack för upplysningarna! :)

Är man osäker så ringer man ASVH :), men jag tror inte den hingsten är breedersansluten. Förr kunde man ansluta efteråt, men det går inte längre, tyvärr. Men du får ju vara med i det öppna championatet i alla fall. :)

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har bestämt mig för att så småningom börja träna och ev. tävla fälttävlan. Rider storhäst, 10 år, och är själv 18. Vi har låångt...
Svar
7
· Visningar
1 612
Senast: Nomina
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från "utomstående".. hästen ifråga är egentligen inte min, utan ägs av min mor (men hon är hästrädd och har aldrig...
Svar
14
· Visningar
1 979
Senast: Iaraphel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama