Brandvarnare i uthus

FlipTheFrog

Trådstartare
Vad finns det för brandvarnare som skulle kunna fungera i ett uthus? Vårt hus ligger hörn mot hörn mot (1,5 m ifrån) vårt ena uthus som inrymmer uppstallningsplats, lösdrift, foderförvaring, sadelkammare och förråd och nära det uthuset ligger det ytterligare ett förråd (ett fd garage). Tanken att det skulle kunna börja brinna i uthusen och sprida sig till vårt hus har just slagit mig och jag skulle vilja ha brandvarnare som är synkade med ett brandlarm i huset.

Har förstått att en vanlig brandvarnare är dammkänslig och att det inte är så lyckat i stallmiljö.

Har ni några idéer? Hur har ni gjort?
 
Det finns brandvarnare som larmar till en mobil. Tror de är elektroniska. Det var en telesäljare som ringde för ett tag sen och försökte sälja en sådan till mig.
 
I dammiga miljöer kan man använda brandvarnare som helt enkelt larmar på temperatur. Risk för litet senare aktivering men mindre risk för felfunktion.
 
Hur kallt blir det i det utrymmet du vill ha brandvarnaren? Jag har fortfarande inte hittat någon brandvarnare som fungerar fullt ut i minusgrader.
 
Det är helt otempererat.. :/ På vilket sätt har de inte fungerat i minusgrader?

Funktionen har helt enkelt inte klarat minusgrader. De har frusit sönder/inte fungerat. Inte ens sådana där svindyra brandvarnare som finns till larm klarar minusgrader. Det är så himla synd för jag hade verkligen velat ha brandvarnare i stallet.
 
Du behöver en aspirerande detektor i en sådan miljö.
Det finns tester på att batteridriva varnare klarar ner till minus 10 och även när fuktigheten varierar mellan 0 och -10 men ofta sjunker batteriernas polspänning i dessa temperaturer så du måste testa varnaren ofta. Däremot tycker inte jag att man ska ha batteri utan att den ska drivas med el och att du seriekopplar varnaren med dina varnare i huset (så det larmas i huset om larmet går i stallet). Har du larm hemma så koppla varnaren till det och då har du även den inne i din centralapprat.
Sedan måste du fundera på vad som ska se om larmet går och du inte är hemma. Antingen till din telefon eller om du använder dig av en larmcentral (om du har larm etc hemma).
 
Skaffa gärna en pulversläckare också och ha där förresten. De tål till minus 30. Sen kom jag på en sak till, kolla med ditt försäkringsbolag. De brukar sitta på stor kunskap och dessutom kan det blir stor skillnad på försäkringspremien om du tar hjälp genom dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp