Bra tips på westernsadel?

nomigan

Trådstartare
Till en c-ponny.
Vill ha en som jag kan använda både på tävling och till träning så jag inte behöver köpa flera. Jag vill helst ha en beige sadel.
Vet inte vad hon ska ha för storlek, vet inget alls...
är det lika speciellt med westernsadlar (storleksmässigt) som vanliga, engelska sadlar?
Vad ska jag tänka på när jag letar en bra westernsadel som inte är för dyr? :)

Sv: Bra tips på westernsadel?

Jag råder dig att leta upp en bra utprovare alt sadelmakare som kan hjälpa dig. Det är väldigt svårt för oss på ett forum att ens ge förslag, utan att veta hur ponnyns rygg ser ut etc etc. Hästens sadelläge, om ryggen är rak/svängd, hur bred hästen är, hur mycket bogfrihet hästen behöver, hur hästen rör sig, hur stor sits du behöver...faktorerna är många.

Vad menar du med "speciellt" med storlekar?
Det är förstås viktigt att sadeln passar hästen, och att sitsen passar ryttaren. Oavsett vilken typ av sadel det handlar om. Vilken sitsstorlek som passar ryttaren påverkas bl.a. av hur sadeln ser ut, vilken modell det är på sitsen.

Du bör tänka på att man får vad man betalar för. Det låter säkert drygt, men det finns en drös sadlar på marknaden som nya kostar ett par tusen. Välj bort dem direkt. Det är bättre att satsa på en begagnad kvalitetssadel, än en ny (billig) skräpsadel. Och börja med att klura ut vilken sadel som passar er - därefter kan du kika på vilka färger som finns att välja på.

Sv: Bra tips på westernsadel?

håller med ovanstående i att leta reda på en sadelutprovare, och köp absolut inngen billigare ny sadel, utan satsa på en äldre kvalitetssadel

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 208
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar