Bra tips önskas

4

4028

Hej, jag har stött på ett bekymmer som jag kliar mej i huvudet över.
Har en lättlastad häst i 4 fall av 5, (lastar sej själv) men den här femte gången så är det bara, nix idag känner jag inte för att åka i lådan. Det blir tvärstopp halva vägen upp, sen står hon helt enkelt där, har provat mina vanliga knep, backa en bit (så det ska kännas enklare att bara gå in) upprepat detta i det oändliga, verkar mest roa damen. Har provat att gå i en liten cirkel framför lemmen och sedan släppa på av samma anledning, verkar vara skoj även det, suck.
Har provat med att locka med mat, får belöning först när hon står inne, funkade en gång. Nu säger hon mest, tror du jag går på den två gånger eller?..:crazy:
Senaste gången hade jag medhjälpare som stod i transporten m spann och lockade, jag stod vid sidan av lemmen och hur säger man nu så det inte låter fel, duttade med små enerverande duttar i baken, hon ställde sej att vila på ena bak, suck. Duttade då på benen ist, ingen reaktion.
Har en bra relation i övrigt med tanke på ledarskap, har även provat att flytta ett ben åt henne när hon frusit, så att fler ska följa efter, det flyttar hon omgående tillbaka till utgångsläget. Hon är varken rädd för att lastas eller åka, bara ren trots mot mej, stålskalle så att säga...:cry:
Vill helst inte använda linor då detta förmodligen endast leder till större problem om hon försöker slå sej fri.
Har använt mej av tålamod men ska man iväg på träning/tävling är det skönt att veta om man behöver lasta en minut eller en timme innan. Någon som sitter inne med bra tips?:bow:

Sv: Bra tips önskas

Mina hästar lastar sig oxå själva. Bara att gå fram till lemmen och lägga över grimskaftet över halsen så trippar dom in. Förutom unghästen som jag får följa med upp.

Alla 3 har haft sina trots perioder då dom bara vägrar att gå in. Spelar inegn roll vad man gör utan dom bara tittar på en och skrattar :crazy: Inte det minsta rädda. Just nu är unghästen där.

Min första lösning är att locka med mat. Brukar funka men mr unghäst tycker inte längre det är värt besväret.

Ja då är min andra lösning linor. Bara man är lugn och läser av hästen så den inte får panik av dom tycker jag detta är det lugnaste sättet då man slipper bråka. Mina har tagit linorna med lugn. Först funderar dom lite och när dom känner trycket ger dom sig och går in. Beukar bara behövas ett par gånger sen är allt frid och fröjd igen.

Mellan hästen fick vi "dra" på med linorna några gånger innan han slutade tramsa. Sen behövde vi bara lägga fram linan för han skulle gå på och efter ett tag lastade han sig själv.

Några tips att tänka på är, åker din häst bekvämt? (tillräckligt med plats) Flyttar du mellanväggen? En del kan tycka det är jobbigt att gå in om den är stängd även om dom åker fint med den stängd. Är du stressad dom gångerna hon inte går på alt. nervös? Har en kompis som inte kan lasta sin häst när hon ska tävla för han känner så väl av att hon är nervös och stressad :)

Hoppas det löser sig för dig. Lycka till! :bump:

Sv: Bra tips önskas

Hej, tack för svaret.:)
Jo, det har du säkert rätt i att jag kan utstråla en viss grad av stress även om jag försöker undertrycka den. När man stått och tjatat i en halvtimme och inser att :devil: nu blir jag sen.
Släpen är hyfsat rymlig, så rymlig jag har råd med:crazy: inte så stor som de nyaste extrabreda och höga men större än genomsnittet, har provat förstnämnda också, även där kör hon öronen i taket så det kommer man nog tyvärr inte ifrån men det finns rymd runt henne om man säger så.
Jag däremot är oerhört lättövertalad, provar linor nästa gång:rofl:, tack för hjälpen.:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 911
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar