Bra övningar till nybörjare?

C

cathie

Jo det är så att min sambo har börjat rida lite på min ena häst, och mestadels har vi ridit varsin häst och lufsat lite i skogen eller lullat runt på volten.
Men jag tänkte att jag skulle börja "agera ridlärare" åt honom, men var så länge sen jag var där själv och har nästan glömt bort vad man lär nybörjare.

Så jag vill ha massa tips på olika bra ridövningar som lär honom det mesta från grunden :)

Sv: Bra övningar till nybörjare?

Jag vet inte hur duktig han är, men grunden i all ridning är egen balans, så det hade jag börjat med. Rida utan mycket stigbyglar är ett tips. En annan bra balansövning är att longera honom (nja hästen förstås) med stigbyglar men utan tyglar i trav och han ska rida lätt. Ännu svårare med den övningen är att hålla armarna rakt ut eller upp.
En sak till är ju att rent teoretiskt förklara olika hjälpers inverkan och vad man vill uppnå med dem så att han får en förståelse för vad målet med varje övning är.
Vi gör så ibland att ryttaren ska berätta precis vad h*n gör när h*n rider. T ex nu tar jag i höger tygel och flyttar bak vänster skänkel. Vad händer? Ryttaren ska helt enkelt bli medveten om sig egen kropp och vad varje del gör. Många gånger blir man fokuserad på en sak och glömmer att man lutar sig inåt, spänner sig o s v som skickar fel signaler till hästen som naturligvis reagerar efter de signaler den får.
Vad kul att ni kan göra detta ihop!

Bl a kan du använda dig av bommar på marken m.m. Bygg olika hinderbanor eller övningar - jag menar nu INTE hinder att hoppa över. Jag förklarar övningarna mer längre ner. Att använda bommar/koner m.m. gör ridningen mer konkret. Man måste använda förhållande, framåtdrivande och sidförande hjälper för att klara övningarna, och hjälpernas inverkan får då konkret och praktisk användning.

Jag har jobbat som ridlärare och har gjort dessa övningar med mina nybörjarelever, som ännu inte kunde rida tillräckligt för att kunna hoppa hinder. Eleverna tyckte att dessa övningar var jätteroliga (både barn och vuxna), koncentrationen var på topp och de hade verkligen nytta av det i andra ridövningar på andra lektioner.

* Slalom mellan konor/sockerbitar/hinderstöd eller vad du nu har att tillgå. Gör övningen svårare genom att öka avståndet mellan konorna sidleds samt kort avståndet "framledes".

* Lägg två bommar parallellt med varandra och träna på att rida imellan dessa. Hästen får inte trampa på bommarna! Variera svårighetsgrad genom att öka/minska avståndet mellan bommarna.

* Göra halt mellan två konor. Kräv att t ex ryttarens kropp ska vara precis mellan konorna när hästen har gjort halt.

* Gör en kvadrat av fyra bommar. Träna på att göra halt inne i rutan. Inga hovar utanför!

* Lägg en bom på marken. Gör halt framför eller så att frambenen är på ena sidan och bakbenen är på den andra.

* Bygg en liten labyrint av bommar. Ska passeras utan att hästen trampar på eller utanför bommarna. Hör av dig om du är intresserad så kan jag maila ritningar på olika övningar/banor som jag har använt.

* 3 cavalettibommar. Antingen på rakt eller böjt spår. Rakt spår - öka och minska avståndet mellan bommarna (tränar på att öka/minska steget). På böjt spår - lägg normalavstånd på mitten. Rid längre in för att korta steget och längre ut för att öka steget.

* Då din sambo behärskar flera gångarter kan du lägga till övningar som att det ska vara trav mellan två markeringar - var noga med att övergångarna ska ske exakt vid markeringarna.

Nu kanske den egna fantasin har kommit igång och du kan hitta på ännu fler övningar.

Tack för svaren, ska absolut testa alla bomövningar! :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar