Sv: Bra övningar till nybörjare?
Bl a kan du använda dig av bommar på marken m.m. Bygg olika hinderbanor eller övningar - jag menar nu INTE hinder att hoppa över. Jag förklarar övningarna mer längre ner. Att använda bommar/koner m.m. gör ridningen mer konkret. Man måste använda förhållande, framåtdrivande och sidförande hjälper för att klara övningarna, och hjälpernas inverkan får då konkret och praktisk användning.
Jag har jobbat som ridlärare och har gjort dessa övningar med mina nybörjarelever, som ännu inte kunde rida tillräckligt för att kunna hoppa hinder. Eleverna tyckte att dessa övningar var jätteroliga (både barn och vuxna), koncentrationen var på topp och de hade verkligen nytta av det i andra ridövningar på andra lektioner.
* Slalom mellan konor/sockerbitar/hinderstöd eller vad du nu har att tillgå. Gör övningen svårare genom att öka avståndet mellan konorna sidleds samt kort avståndet "framledes".
* Lägg två bommar parallellt med varandra och träna på att rida imellan dessa. Hästen får inte trampa på bommarna! Variera svårighetsgrad genom att öka/minska avståndet mellan bommarna.
* Göra halt mellan två konor. Kräv att t ex ryttarens kropp ska vara precis mellan konorna när hästen har gjort halt.
* Gör en kvadrat av fyra bommar. Träna på att göra halt inne i rutan. Inga hovar utanför!
* Lägg en bom på marken. Gör halt framför eller så att frambenen är på ena sidan och bakbenen är på den andra.
* Bygg en liten labyrint av bommar. Ska passeras utan att hästen trampar på eller utanför bommarna. Hör av dig om du är intresserad så kan jag maila ritningar på olika övningar/banor som jag har använt.
* 3 cavalettibommar. Antingen på rakt eller böjt spår. Rakt spår - öka och minska avståndet mellan bommarna (tränar på att öka/minska steget). På böjt spår - lägg normalavstånd på mitten. Rid längre in för att korta steget och längre ut för att öka steget.
* Då din sambo behärskar flera gångarter kan du lägga till övningar som att det ska vara trav mellan två markeringar - var noga med att övergångarna ska ske exakt vid markeringarna.
Nu kanske den egna fantasin har kommit igång och du kan hitta på ännu fler övningar.