Bra övningar för mer ryggmuskler?

Raider_

Trådstartare
Min medryttar häst Raider som jag rider har börjat att tappa lite ryggmuskler..:(
Dels beror väl dels på att det bara är jag som rider (hinner endast 4-5 ggr i veckan). Det finns typ inga backar i närheten som jag vet om och jag rider honom i form så gott det går.. visst,han går inte alltid i form men han gör det iaf större delen av passet, dock inte när vi rider ut..
Är det någon som möjligtvis har nån bra övning som stärker och bygger upp ryggmuskulaturen(bortsätt från ridning i form och att klättra)? Är väldigt tacksam för svar..!

Sv: Bra övningar för mer ryggmuskler?

Det viktigaste är att han arbetar med bakbenen, då arbetar även ryggen.
Hellre lite för lång än för kort.
Lite cavaletti o gymnastikhoppning.

Ja viktigaste är att arbeta med bakbena,
Gör även som axel skrev cavaletti och hoppa med dtuds jätte bra ryggträning! :D

Det finns flera orsaker till att hästen kan tappa ryggmuskler.
Felaktig ridning och felaktig sadel är två orsaker.

Rider du rätt och sadeln passar så borde inte hästen tappa ryggmuskler på 4-5 ggr/vecka, såvida det inte är något annat fel.

Tempoväxlingar, cavaletti (även med olika avstånd), sidvärtsrörelser och tömkörning är bra sätt att träna upp ryggen på hästen.

Fyller i med att en felaktig foderstat kan bidra till avsaknad av ryggmuskulatur. Eller muskulatur i allmänhet. (Okej, en muskel försvinner aldrig, men den kan växa eller krympa beroende på om den får tillräckligt med näring och/eller motion.) Jag tycker inte heller att 4-5 gånger/vecka är för lite motion, snarare väldigt lagomt för en häst i normal kondition. Så om sadeln passar, ridningen är felfri och foderstaten ger hästen all näring och energi den behöver, då är det något annat som är knasigt. Mask? Inre stress? Det kan vara många saker som bidrar.

Tömkörning
löshoppning (gärna med några studs...lite gympahinder ;) )
uppsuttet med kavaletti
rida off-road i skogen så man måste se var man sätter hovarna
uppsuttet eller på promenader...

Och ta vara på musklerna som finns... ge massage nån dag/vecka
stretcha efter hårdare pass

Tillräckligt med protein i foderstaten kommer man ganska långt med, och det är även en förutsättning för att träningen ska ge något öht.

Tycker inte heller att med 4-5 dgrs ridning att hästen borde tappa....då är det ofta något annat som inte stämmer, sadeln, foderstaten, din ridning? rider du för tränare?

Tack för alla svar!! :bow:
Det är ju inte jag som håller i foderstaten men jag tycker att den är bra och såå:) Han får havre,betfor och hö.. Han han padd under sadeln så det lilla den är "ojämn" rättar padden ut.. Nja.. jag rider inte för tränare så.. men ibland, när det går tar jag med mig honom till ridskolan och rider vanlig lektion och så brukar ägaren hålla lektion för mig ca.1 gång i veckan..
Jag brukar tömköra på volt när jag har lite brottom villket ofta blir 1-2 ggr i månaden och då går han ofta i form (eller böjer på nacken iaf.. men större delen av tiden i form).Jag har ridit lite kavaletti några gånger och det har väl funkat ganska bra.. men det är ju så att jag inte är så hajj på måtten då..:cool: Men nu förr förra veckan har han varit ganska sjuk.. så då blev han ganska insjunken och ett tag så varken åt eller dracka han.. men som tur är så är han bättre nu! :rofl: ska börja med lite mer cavaletti nu så får vi se hur det går:)

Blev han så urfallen att var sjuk tycker inte jag du ska träna honom tills han har kommit upp i hull igen. Vad hade han för fel?

Instämmer, tycker att du ska ta reda på vad det var för fel på honom, vissa infektioner kan behöva behandlas innan man sätter igång hästen igen, annars kan det bli värre fel på honom.
En pad hjälper inte om sadeln är för trång.
Havren i år har dessutom sämre kvalitet än andra år, så det kan vara så att du behöver komplettera med annat foder, tex groov.

Det låter konstigt att hästen bara tappar ryggmuskulaturen på det viset. Antingen är hästen sjuk, eller får dåligt foder eller så jobbar den inte som den ska.

Träna över cavaletti tills hästen börjar jobba med ryggen. Klättring är jättebra också!

Blev han så urfallen att var sjuk tycker inte jag du ska träna honom tills han har kommit upp i hull igen. Vad hade han för fel?

Nu är han helt återställd.. men det var så att han blev nerkyld och så slutade han att äta och dricka.. men veterinär var där ute två ggr och pumpat i han vatten.. Men som sagt så är han frisk nu..(har varit det sen måndag.48)
Men även innan han blev sjuk hade han börjat tappa lite muskler..:(
Men sen så blev det ju värre.. inget jätteproblem dock.. vill bara inte att det hela ska sluta med att han set ut som ett skelett över ryggen..

Senast ändrad:

Har det gjorts någon analys på höet? Det kanske är för lite proteiner i det? I havre är det mest energi så det låter som om den kan lida av proteinbrist ändå, faktiskt...
Rygga på långa tyglar med sänkt huvud är också jättebra för ryggmusklerna.

Har det gjorts någon analys på höet? Det kanske är för lite proteiner i det? I havre är det mest energi så det låter som om den kan lida av proteinbrist ändå, faktiskt...
Rygga på långa tyglar med sänkt huvud är också jättebra för ryggmusklerna.

Jag håller med, verkar som hästen behöver ett tillskott av protein, KRAFFT har många bra sorter.

*kl*
tänkte bara säga att han är i fin form nu igen! ;):)

har iofs vatt det ett tag, men men.. seg som man är..:angel:;):p

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Hej! Jag är medryttare på en fantastisk D-ponny som rider ca 2-3 dagar i veckan och tävlar lite då och då, rider även för tränare...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Rosett
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama