Bra hästböcker till 3-4-åring?

Sv: Bra hästböcker till 3-4-åring?

Får man länka till ett bibliotek?

Dessa är läsa lätt böcker för 7-8 åringar tror jag. Men en släktings 4-5 åring får dem höglästa och jag har precis lånat en bunt. Får se hur det slår ut.

https://biblioteket.stockholm.se/sok/topic/Börja läsa;Hästböcker

Full fart Loke har vi lånat och läst, lagom svår. Märta har vi lånat nu.

Annars verkar det stendött, detta var det enda bibliotekarien kunde skrämma upp. Verkar inte heller finnas med ponny som huvudperson (som det finns om katter). Finns ngn räknebok som heter tio glada hästar el dyl, där de räknar ned allteftersom de springer bort sig och räknar upp när de hittas igen.

Lite av ett mysterium funderat på om man måste rita en själv till barnet.

Vi har en som heter ponnystallet finskt ursprung el dyl också, men den är nästan för svårbegriplig/omständlig/långrandig att läsa för en treåring, tror det ska till en sjuåring ändå. (Låt öronen växa ut, ögat i naveln, led hästen rätt osv)

Lite mer könsneutrala enstaka hästinslag får man leta efter i suck, typ Elsa Beskow el sagor, Min skattkammare, gamla utgåvan såvitt jag märkt. Eller Bamse för de minsta! De rider en hel del ibland och berättelserna är underbara! (Billy Boy och Vargen på skogsutflykt :), den är helt underbar! Eftersom Billy Boy tänker i pratbubblor så får man mer liv i hästen än i standard 1a flicka på ridskola berättelser. Billy Boy -Hjälp ett spöke! -Vargen, nej nej det är ingen fara, det är ju bara en trädstubbe. -Billy Boy är snabb och Vargen är modig, tillsammans hämtar de honungen och räddar mössen. )
 
Senast ändrad:
Sv: Bra hästböcker till 3-4-åring?

Amanda-böckerna av Ulla Ståhlberg kanske? Dom följer Amanda alltifrån till att hon börjar ridskola, får åka på ridläger och till sist även tävla. Finns jättemånga böcker och jag minns dom som väldigt pedagogiska och roliga när jag läste dom som liten... Fina bilder är det också. :)
 
Sv: Bra hästböcker till 3-4-åring?

Böckerna om Sigge! :love:
Det finns ett helt gäng böcker om Sigge och hans kompisar på en ponnyridskola. Det är Lin Hallberg som har skrivit dem tror jag. Sen finns även underbara boken "Moffe - en mycket liten häst", kommer tyvärr inte ihåg vem som skrivit den.
 
Sv: Bra hästböcker till 3-4-åring?

Jag läste Amanda-böckerna och även Vitnos-böckerna när jag var liten. Vitnos har jag för mig handlar inte så mycket om ridning, men är mysiga böcker att läsa.
 
Sv: Bra hästböcker till 3-4-åring?

Möjligtvis börjar de bli svåra att få tag på med serien som Elisabeth Feurst skrev med mycket bilder är ju bra. Första heter "Jag älskar hästar", sen är det, "Jag älskar att rida" "Jag älskar min ponny" "Nu rider vi" "Jag älskar föl" "Nu hoppar vi"

Man får följa hennes dotter och deras ponnyer och det är mycket foton i hela boken.

Sigge böckerna är de som jag tycker är bäst, det finns tunnare, mer lättlästa om Sam & Sigge där det är killar i huvudrollen, och så Sigge böckerna som är mer text där det är blandat tjejer och killar.
Sen har Linn Hallberg skrivit "Harry och den Blå prinsen" Den är helt jättefin och handlar dels om hästar och dels om kompis relationer och dels om högvakten.
 
Sv: Bra hästböcker till 3-4-åring?

Jag har läst "Heja Tula" för sonen och han har gillat den boken väldigt mycket. Det är egentligen en lättläst bok för de som börjar läsa själva vilket innebär lagom mycket text på varje sida, det är också väldigt fina bilder. Boken ingår i en serie om ett gäng kompisar och deras olika djur, mycket trevliga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
577
Senast: Bison
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp