Boxvila i 14 dagar :(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fialotta99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 031
F

fialotta99

Och penicillin i 10 dagar blev domen för Fia. Ponnyn som hon gick med var och klättrade lite på henne och lyckades förmodligen fastna med brodden på hennes rumpa. Blev rädd och slet till. Så nu har hon ca 18 stygn på rumpan men verkar väl vara i gott mod iaf. Tips på hur man kan "underhålla" henne i boxen? Eftersom hon ska stå inne så länge och knappt kunnat vila en dag tidigare utan att bli galen :)

Sv: Boxvila i 14 dagar :(

Jag hade en häst som första omgången stod på boxvila i 7 veckor...inte kul men för hans del gick det bra, bättre än väntat. Iaf så la jag in tjocka grenar han kunde gnaga på, hängde upp en gammal grimma, petflaskor, borstar att pilla med. Om du har flera hästar i stallet kanske dom kan turas om att stå inne som sällskap.
Borsta och pyssla med henne, om hon gillar det :laugh:

Lycka till!

Jo hon älskar att bli pysslad på :) Det finns en häst till i stallet som bara är ute nån timma om dagen så lite sällskap får hon ju. Sen har ponnyägaren lovat att ponnyn kan stå inne om det behövs. Tack för tipsen iaf :)

Jag har haft en häst som stått på box i nästan 6 månader...

Det du kan göra är ju se till att det alltid finns något att tugga på och kasta med. Så myckt hö som hästen fungerar bra på, annars halm. Grenar och små träd, små granar brukar vara populära att kasta med och aspbark är väldigt gott.

Borsta och massera, bra för kontakten, avslappning och blodcirkulation.

Känner du dig ambitiös så kanske träna några enkla saker med hjälp av klicker. Tex att hästen ska trä huvudet i grimman själv, att den ska backa för något kommando eller liknande.

14 dagar går ganska fort. Lycka till!

De flesta (tyvärr inte alla, men de flesta) brukar lugna sig och acceptera läget efter några dagar, förhoppningsvis gör hon det. Min stackars ungponny stod 11 veckor i somras.

Pyssla, ge så mkt hö/silage/halm som möjligt, om hon har problem med vikten så kan du ge i finmaskigt hönät så det räcker längre, lägga in någon gren att gnaga på osv somd e andra föreslagit brukar lätta upp.

Liknande trådar

Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Pancakes
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 488
Senast: Nethril
·
Hästvård Flera personer har nu varit på mig om att jag borde anmäla en viss veterinär, men jag vet varken hur man "gör" eller om det ens är...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka