box uthyrnings funderingar.

Buck

Trådstartare
Hur dumt är det av mig att hyra ut en box till barnfamilj utan tidigare hästerfarenhet och barn i 5-9 års åldern? Där barnen endast ridit lite privat.

jag har 2 stora hästar som är väldigt tighta, blir antingen ihopsläpp fram emot våren om jag tar in deras framtida ponny.

Box + hage + in och utsläpp alla dagar i veckan (då jag inte vill att totala häst nybörjare ska riskera att skada sig). + fordringar och 3 balar halm i veckan. 600kr i månaden

Det blev plötsligt väldigt billigt men då jag inte vågar släppa lös barnen eller föräldrarna vid mina stora så sköter jag hellre ut och insläpp själv. Fodra gör jag i samband med in och utsläpp ändå.

Men kommer det att bli väldigt mycket extra jobb för mig tror ni?
 
Sv: box uthyrnings funderingar.

Ja, den risken är nog ganska stor i framtiden.

När barnen är så små förutsätter jag att de inte kommer att vara ensamma i stallet, men hur länge kommer de att orka om de inte har någon erfarenhet?

Risken är att du kommer att få ta ett stort ansvar för att ponnyn har en vettig foderstat, att utrustningen passar osv.

Det kan väl vara OK om man vet om det i förväg, och det är ju jättebra om de frågar istället för att bara köra på lite efter eget tycke, men då ska du nog också ta lite mer betalt. "Konsultarvode" skulle man kanske kalla det? :)

Står just nu med en oerfaren familjs mycket frustrerade häst i stallet, och frågan är hur mycket som är värt att riva i åt dem? Har knappt tid med min egen häst på det sätt jag borde... :(
 
Sv: box uthyrnings funderingar.

Jag hade nog inte tyckt att det hade varit värt allt extra arbete.

För mig så hade någon i sällskapet varit tvungen att vara hästvan, det finns så mycket som kan hända inte bara genom daglig hanteringen av djuren.

Det är foderrutiner och allt möjligt som du kommer att få ta över, se till att rätt utrustning används, ordna skoning, veterinär, räkna med att svara på tusen frågor/visa minst lika mycket garanterat.

Kan du tänka dig att vara deras "guru" eller lärare, så kör på men vill du ha det lugnt och fridfullt bör du skaffa en annan hyresgäst med hästvana.
 
Sv: box uthyrnings funderingar.

När jag tänker efter så var i och för sig jag bara 9 när jag fick min ponny, min mamma hade ridit i sin ungdom och jag och min syster hade fått på ridskola i 5 år och man lär sig ju av sina misstag.
Men det blir nog att jag tar tillbaka erbjudandet om box på grund av den eventuella arbets bördan och ansvaret som jag är rädd för kommer lämpas över på mig.

Ska nog tipsa dem om att åtminstone skaffa en foderhäst i ngn månad och ha den i ett lite större stall. Så det finns fler att fråga och lära av och ha chansen att lämna tillbaka ponnyn.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 918
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Är ny inom att hyra Och nu sista stallet va litet men företag Då jag å frun ändå hade samma tänk i början kändes tryggt Fick dock...
2
Svar
20
· Visningar
2 378
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 599
Senast: svea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp