BoT och Lymfangit?

lady_vip

Trådstartare
Min Lymfangithäst står nu med svullna spända bakben igen och mår såklart inte så bra. Jag funderar på att använda mitt nödfallskreditkort och åka och inhandla BoT-paddar och linda på nätterna. Vad tror ni om det?

Enligt vet. så får jag finna mig i att vid minsta förändring så kan hennes ben svullna och nu misstänker jag att det är gräset som gör det. Jag hittar INGA sår trots nogrannt letande och djävulsklon (som hjälper) vägrar hon äta.

BoT ökar ju blodcirkulationen så i teorin borde det hjälpa...

Ska ut och rasta henne i skogen nu och se ifall svullnaden går ner något.

//E

Sv: BoT och Lymfangit?

På min hjälpte BoT mycket när hon hade lymfangit i vintras. Det märktes direkt om jag haft skyddet på eller ej. :idea:

Om du bestämmer dig för att prova så får du gärna återkomma med resultat. Min kompis fullblod har nydligen haft lymfangit och det kan ju vara ett alternativ för henne också att prova BoT isåfall.

kom bara ihåg att vänja in boT paddarna ordentligt..Jag fick bakslag på min som tjocknade på rejält i stället för tvärt om.Han blev både stel och rejält öm i sina ben.Trots att jag var mycket försiktig.
Saxat från BoTs rekomendationer
Back on Track-produkter ska börja användas gradvis. Börja med produkten under max 4 timmar de första 2-3 dagarna. Hästen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger.

Anledningen till att vi rekommenderar att man inleder med max 4 timmars användning, är att vi vid enstaka tillfällen ser att hästens led svullnar efter någon dags användning. Detta beror på den ökade blodgenomströmningen, vilket faktiskt är ett gott tecken på det keramiska tygets effekt. Det går bra att fortsätta med produkten, alternativt att göra uppehåll tills reaktionen gått tillbaks och sedan inledningsvis använda dem i kortare intervaller. Reaktionen är en följd av den ökade blodcirkulationen.

Jo, självklart.

Kan bara inte bestämma mig. Nu efter ridning så är hon fin i benen igen, men det kommer väl bli samma visa hela hösten ändå så jag kan lika gärna köpa dem nu...

Tror ni jag kan få liknande effekt med liniment?

//E

Om jag var du skulle jag inhandla BoT paddar i vilket fall. Det kommer absolut att hjälpa mot svullnaden, jag har själv 8 st paddar som jag använder nattetid på mina hästar. Jag använder mig även av deras sadelpadd under sadeln på en av mina hästar, samt så har jag 3 inne täcken som de använder nattetid. Det är verkligen kanon. Paddarna använder jag även vid mindre skador, såsom sträckning eller vrickning eller liknande som de kan lyckas med i hagen då och då.

Så jag tror du kommer få användning av dina paddar vid olika tillfällen, mina hästar är kanon i sina ben, torra och fina leder mm.

Lycka till med din häst!!

Nej jag tror inte att du får liknande effekt med liniment.

Det har inte jag fått på någon av mina.

Okej, jag får helt enkelt inse att som hästägare är man alltid fattig :cry: ;) Men ett par BoT-paddar rikare :D

//E

Det funkar lika bra med vanliga stallbandage.

Gå med hästen morgon o kväll, förutom ridningen.

Är det muggen som spökar fortfarande- var det den hästen????

Jag tycker att det funkar bättre med BoT faktiskt, har testat båda varianterna i ett antal år vid lymfangit.

Hej
Jag tycker att du ska investera i ett par BoT!
Jag får jätte bra reusultat av dom!
Jag har dessa super smarta stallpaddarna!
Kardborrepadden_660.jpg

Muggen är försvunnen sedan några månader, men lymfangiten lär spöka resten av hästens liv enligt flera veterinärer.

Ska prova att ha vanliga bandage inatt och se vad resultatet blir.

//E

Jag tycker att det funkar bättre med BoT faktiskt, har testat båda varianterna i ett antal år vid lymfangit.

Jag har provat dem för många år sen- mot gallor. ingen effekt.

Använder Eskadrons stallbandage eller de hemmasydda dito, men väldigt sällan. Mest för skydd mot broddrispor.

Jag kan ju tillägga att jag ALDRIG har mina hästar lindade för övrigt, ser ingen anledning till det. Den hästen som jag skrev om hade en självförvållad smäll på griffelbenet med lymfangit som bieffekt. Hade hon inte haft BoT gick det inte att få på henne hennes benskydd vi träning.

Liknande trådar

Utrustning Någon som jämfört både snabbandage från back om track med vanliga hederliga stallbandage (tjock padd och linda) när det gäller lymfangit...
Svar
11
· Visningar
1 518
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka