Borttappad stallnyckel...

Matten

Trådstartare
Aj,aj inte bra...höll på att skotta snö utanför stalldörren, och på ett eller annat sätt lyckades väl stallnycklen som satt i dörren försvinna, men "reserven" åkte snabbt fram och jag kom in :). Hur eller hur så vill jag hemskt gärna ha en ny "reservnyckel" och jag kan då inte komma på vad låset heter eller företaget, har försökt söka på nätet. Men jag tror inte att jag är helt ensam om detta lås, för jag har stött på det i andra ladugårdar och stall. Låset är väldigt enkelt byggt (till och med jag skulle nog kunna räkna ut hur det funkar...så enkelt alltså ha,ha) och nyckeln är stor och rejäl och det är liksom den man öppnar med utifrån, inget "handtag", däremot inne öppnar man med handtag, och det går ej låsa från innsidan, om man inte tar ut nyckeln från framsidan vill säga. Som sagt nyckeln är stor och den ser ut som en ögla med ett "järntrör" och det är "järnröret man sticker in i låset. Säkert en jättedålig förklaring, men kanske någon har en aning, skulle vara jättesnällt om jag fick något tips. Låset har funnits i många år, men jag köpte det här för kanske 6 år sedan och den nyckeln passade till en annan dörr med samma typ ev lås fast mycket äldre.

Mvh. Matten

Sv: Borttappad stallnyckel...

Tar ni ur nyckeln ur låset och "gömmer" den då ingen är i stallet?

Annars skulle jag sätta fast ett snöre/en kedja på nyckeln och fästa i dörren, då försvinner den inte inte om den ramlar ur låset.

Låter som ett klassiskt AD-lås.
Nyckeln finns säkert att köpa på J*la eller Bilt**a.

Japp, vi har stallet låst, vill inte ha det så, men det känns lite tvunget här...
Annars, bra tips!
mvh. Matten

Ska kolla det, i nödfall kan jag nog be någon svetsa ihop nått :) men det skulle vara skönt att "bara" skicka efter en ny!
Mvh. Matten

Jag skulle aldrig våga låsa stalldörren :eek: Tänk om det börjar brinna och det finns folk i närheten som kan rädda hästarna men som inte kommer in pga låset!
Och låsa och lämna nyckeln ser jag ingen som helst anledning i.

Nä men på dagarna när hästarna är ute kan man låsa så det inte kommer in någon och snor saker eller snokar.

Här finns på Jula, 99 kr.

Länken funkar inte, sök på "nycklar till ad-lås"

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig våga låsa stalldörren :eek: Tänk om det börjar brinna och det finns folk i närheten som kan rädda hästarna men som inte kommer in pga låset!
Och låsa och lämna nyckeln ser jag ingen som helst anledning i.

Har man en gång haft ovälkommet besök i stallet som turligt nog blev avbrutet, då låser man. Den enda verkningen av besöket var att ett sto fick stå uppbundet en halva natten (han hann inte längre eftersom grannen körde förbi utanför), men det kunde varit värre.

Det låter som ett AD-lås, och det är en standardnyckel som man kan köpa eller beställa på t.ex en järnhandel. Kanske även finns på t.ex. Granngården/Lantmännen.

Det enda som är viktigt att veta när man beställer är om det är ett höger- eller vänsterlås. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gamla trotjänare
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka