borsta långhårig katt......

springsten

Trådstartare
tips på hur man borstar en långhårig katt som verkligen hatar det?

Har en blandras, bondkatt och birma (ej planerad parning) Han är jätte söt och snäll följer en som en hund. MEN han hatar allt som har med bortsning att göra. Har ni nå bra krep, tips på bra borstar, "balsam spray" något? :bow:

Sv: borsta långhårig katt......

Testa klappa och gulla först, prata fjollspråk. Borsta sedan bara litegrann på kinderna och ryggen där det är som skönast. Håll upp borsten sen. Förhoppningvis tycker kissen det är skönt att stryka sig mot den och börjar gilla det.

En sån som ser ut som en karda tycker mina katter är extraskön.

Kamma istællet?
Om det bara gæller att hålla tovorna borta så kan du anvænda stålkam istællet om han tycker det ær behagligare.
Ta det mkt lugnt så att den inte fastnar så borde det gå bra.

Jag kan kela ganska hårdhänt med mina katter så om jag drar i nackskinnet och kliar under tiden så brukar de acceptera borstningen. Försöker att kamoflera borstningen med lek och kel. :angel: Jag borstar också alltid mina INNAN de får tovor. Så att man slipper reda ut sånt. Sålänge jag drar borsten genom pälsen utan att det gör ont så är det ok, och så klappar jag samtidigt så att de förknippar det hela med kel och mys. Jag borstar också ofta och lite, så att de inte hinner störa sig på kammen eller tröttna. I regel brukar det vara nog när de börjar leka med kammen. :D

Använder alltid stålkam och inget balsam eller annat kemikaliskt medel. Har en birma/skogkatt och en unge till henne som har en korthårig pappa. Den ena har lång, ganska tunn päls och den andra har lång men tjock och stadig päls.

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 219
Senast: Vicks
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: kolja
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!