Börja tävla med äldre häst

H

harryhook

Hallå alla distansentusiaster!

Som rubriken säger undrar jag vad ni har för erfarenheter av att starta äldre hästar i distans, som inte startat i distans förut?

Jag ska ev låna en Arabvalack född 1992. Som ung startades han i galopp i några år. därefter har han tävlats/tränats mest inom dressyr/hoppning samt fälttävlan. Så han har alltid varit igång och är frisk.
Tror ni det skulle vara helt galet att ta starta honom i distans? han är piggare än pigg & mår allmänt prima.

Sen är han dessutom morbror till min 6 åriga Arab som jag startat inom distans, hos henne finns där massor av kapacitet att träna fram. Hade hopp om att den gamla mannen skulle få jobba lite i några år till, då han verkligen älskar att få jobba.

Ja som ni kan tyda av det ja skriver så är jag osäker, jag gillar verkligen denna hästen och tror utan tvekan att han skulle klara det. Men blir nervös att folk tror man är galen om man tar ut en lite äldre häst på distansbanorna när han aldrig gjort det förut?

kan tillägga att han är väldigt allsidigt tränad under hela sin levnadstid, van vid att bli riden långa sträckor på stranden, låånga skogsturer, hårda underlag samt då även dressyr & hoppning.

Ja tror ni det är värt att testa?

Sv: Börja tävla med äldre häst

Hej, jag ser inget problem för att han inte skall klara att starta lättare klasser i distans!
Jag tävlade ett 19årigt sto på Hearitten och A9ritten (där vi placerade oss 7:a). Jag anser att så länge hästen tycker att det är roligt och klarar av att tävla så är det bara att köra på!

Lycka till!
Mvh Sarah

Är hästen frist och du rider med förstånd skall detta inte vara ett problem. Jag köpte mig en 12årig arab som aldrig gått distans och vi tog oss ända upp till placering på int. 120km *** samt flera BC priser!

Lycka till Mvh TP

Ebba Bobergs Patos var 14 när han debuterade på distansbanorna, och han har i nuläget placeringar upp till CEI120***, så visst går det.

ohh, tack för era svar!

Nu blev jag sporrad att iaf testa. Det är min vän som äger hästen så hon blir bara glad om jag rider honom då hon har fullt upp med barn, jobb & galopphäst.

Som sagt tycker han inte det är kul så fortsätter jag inte, men än sålänge älskar han att få jobba! fast dressyr tycker han är lite tråkigt;)
Ska fota honom imorgon så ni får se, han har gått på bete i ca 3 veckor så han ä väldigt tjock.

Han heter Art e: Emblemat u: Andorra. Han är helbror till min andra arabs mamma.

du vet säkert vem han är eller iaf hans ägare ;) Har du kvar din samsheik avkomma? själv sålde jag nyligen min.

Vad jag minns av honom så var han väl rätt trevlig, både till sätt och exteriör.
Nix, ingen Samsheikare kvar här inte. Hon var slö som en snigel, och trots att det fanns fart i henne såg hon ingen som helst anledning att visa den...

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Hallå! Jag ska försöka hålla det kort nu! x) Jag har en C ponny, väldigt hoppglad som gillar att springa fort i hoppningen, och jag är...
Svar
17
· Visningar
1 516
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: Masse
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Skulle gärna vilja ha era åsikter om vad ni tycker att denna häst skulle vara värd vid försäljning. Lite info om hästen: Sto, 17 år...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2

Hund, Katt, Andra Djur