Börja tävla i western

M

millaj

Hej o hjälp!
Har lite funderingar om tävlande inom western. Har ett fullblod som jag har tränat på i två år. Han är inte färdigutbildad än men samtidigt skulle det vara väldigt kul att komma ut o testa lite på mindre tävlingar.

Hur hög "nivå" måste man ligga på när man ska tävla. Kommer inte kunna tävla typ pleasure eller trail, då han inte har steget eller modet. Tyvärr inte heller ko-grenar då han blir stel av fasa när han får se dessa hemskt farliga djur.

Det stora målet är ju reining men han kan inte göra korrekta slidestops o spins än. Funderar på barrelrace också, hästen har ju gått som galoppör så farten borde finnas...
Men hur är det rent allmänt på de allra lättaste tävlingarna? Hur mycket måste hästen kunna? Hur började ni när ni var "unga o gröna"? Har varit o kollat på bl a Hjo Ko och där är ju nivån jättehög.

Är det förresten nån som varit i Hjo o tränat barrelrace?

Håll tummarna att jag kommer iväg på några tävlingar i sommar - ser verkligen fram emot det!

Hälsningar Camilla :banana:

Det finns ju mindre lokala tävlingar där nivån är väldigt blandad. Du behöver inte kunna göra slidestop eller spin i en reiningklass på den nivån, men att stoppa okej från galopp och hyfsad bakdelsvändning borde du kanske kunna.
Barrelrace finns sällan på dessa små tävlingar då timed events kräver veterinär på plats.
Titta med klubbarna i närheten om det finns några D-tävlingar.
Du kan ju alltid prova en reiningklass och en horsemanshipklass eller något åt det hållet.

Lycka till! ;)

Hej... Jag håller med Sandra ut på en massa små tävlingar...
Vad det gäller Hjo så är det inte mycket barrel race träningar just nu men om du ringer blir det säkert en del fram igenom!!! :rofl:

Vi i HJWR skall ha en D- tävling i påasken dfatum ej spikat ännu där det kommer att vara timed events med och kossor...
:bow: :bow:

Liknande trådar

Western Kommer från den "andra" ridsportvärlden ;) och blir synnerligen förvirrad över alla olika föreningar som finns inom westernridningen...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Texaz
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: svea
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 200
Senast: Emelei
·
Western Hittade ingen sådan tråd här på western.. så startar en.. Så här komme rmassa konstiga frågor från en helt icke westerninass människa...
2
Svar
27
· Visningar
5 005
Senast: PrittePuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar