Börja belasta överansträngt knä?

Araminta

Trådstartare
Jag överbelastade mitt högerknä vid en vandringsresa med mycket klivande upp och ner för branter (bergsmiljöer). Det har aldrig gjort direkt ont men varit svullet, varmt och stelt. Har vilat från större belastningen i nästan tre veckor nu och undrar hur försiktigt jag behöver vara med att börja belasta knäet igen? Knäet protesterar fortfarande lätt svullnad och värme efter 20-30 min promenad.
 
Utan att veta, så är min spontana kommentar att låta knäet avgöra det. Så länge det protesterar verkar det ju finnas något kvar som behöver läkas.

Tack! Det är min känsla också, men jag är rätt nojig av mig när det gäller "skador" så behövde input utifrån.
 
Jag överbelastade mitt högerknä vid en vandringsresa med mycket klivande upp och ner för branter (bergsmiljöer). Det har aldrig gjort direkt ont men varit svullet, varmt och stelt. Har vilat från större belastningen i nästan tre veckor nu och undrar hur försiktigt jag behöver vara med att börja belasta knäet igen? Knäet protesterar fortfarande lätt svullnad och värme efter 20-30 min promenad.
Min erfarenhet är att knän tar tid tyvärr och behöver hjälp att få tillbaka sin stabilitet. Jag kan rekommendera Joint academy, det gjorde stor skillnad för mina knän. Övningarna kan tyckas löjliga men blir snabbt rätt jobbiga och framförallt är det precis vad mina sargade knän behövde.
 
Det kan vara så att du behöver få hjälp av antiinflammatorisk medicin också. det låter som du kan behöva hjälp för just din sorts skada. Det kan vara bra att reda ut om det är inflammation, uttänjning eller menisken som är skadad. 3 veckor är för lång tid för att jag skulle våga chansa och bara vänta, dvs jag skulle söka läkare. Eller om du har kontakt med ngn duktig sjukgymnast?
 
Min erfarenhet är att knän tar tid tyvärr och behöver hjälp att få tillbaka sin stabilitet. Jag kan rekommendera Joint academy, det gjorde stor skillnad för mina knän. Övningarna kan tyckas löjliga men blir snabbt rätt jobbiga och framförallt är det precis vad mina sargade knän behövde.

Jag överbelastade mitt högerknä vid en vandringsresa med mycket klivande upp och ner för branter (bergsmiljöer). Det har aldrig gjort direkt ont men varit svullet, varmt och stelt. Har vilat från större belastningen i nästan tre veckor nu och undrar hur försiktigt jag behöver vara med att börja belasta knäet igen? Knäet protesterar fortfarande lätt svullnad och värme efter 20-30 min promenad.
Och kolla upp det! Kan behövas MR, skönt att veta vad det inte är så du får veta hur mycket du kan belasta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 939
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 513
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 929
Senast: Lobelia
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 919
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp