Bör jag misstänka huggormsbett?

F

Filippan83

Va i en stor hundrastgård (den ligger nära en skoj) idag med min lilla Dvärgpinscher. Helt plötsligt kom han linkandes emot mig och såg lite olycklig ut. Blev livrädd och misstänkte som sagt huggorm, ringde vet direkt som sa att jag skulle avvakta och se om de svullnade upp.
Jag hörde inte min hund skrika till och linkandet försvann strax efteråt. De är nu snart två timmar sen och ingen svullnad har dykt upp.
Kollade i tassen om de va nåt som fastnat vilket de inte va har inte hittat några bitmärken heller. Han verkar inte allmännpåverkad, lite seg, men inte mer än vanligt, men de är ju VARMT ute.
Kan jag lugna mig tror ni? Blir så orolig att de är nåt me mitt lilla hjärta.
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Läs igenom en gång till så ser du att jag har gjort det:)
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Jag har själv inte råkat ut för ormbett på mina hundar, men de som gjort det har alla sagt att det svullnar upp rejält och det ganska snabbt. Så inom två timmar borde det nog ha märkts om det varit orm, men håll koll på den lille ordentligt för säkerhets skull.

H*n kanske bara vrickade till sej......*hoppas på det*
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Verkar som att de är lugnt iaf. Ringde en till Veterinär som sa att har man inte märkt någonting på honom nu så är de inget huggormsbett utan snarare troligt att han vrickade till sig.
Han är ju korthårig eftersom att han är en DP så de skulle en svullnad eller bett skulle synas så tydligt och eftersom att han är sitt vanliga jag så ska de vara lugnt. Men inte går de att låta bli att vara orolig ändå.
Läste nåt skräckscenario om en hund som man inte märkt ett endaste dyft på heller men som avled två månader senare eftersom att den fick så stora förändringar på levervärderna. Men de kanske tillhör ett extremt undantag? Dom flesta säger att man märker fort på ett eller annat sätt att hunden blivit huggormsbiten?!
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Hej, min veterinär sa att det kan ta många timmar upp till dagar innan ett ormbett svullnar upp..

Min valp har nämligen blivit ormbiten men eftersom att det spöregnade så var han bara ute snabba runder på tomten och under uppsikt. på kvällen var han svullen på ena siden av nosen och dagen efter så såg han ut som ett missfoster.
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Min sambos familj hade sin lilla valp med isg upp till stugan i småland i veckan..
dom satt ute med honomi solen.plötsligt rygga han tillbax..

dom undrar vad som hände och hör då något väsa..huggorm..

dom körde i illfart till djursjukhuset..men efter tre dygn fanns det inte mer att göra..då han blödde ur öron, ögon och levern började lägga av...så han fick somna in..

Nu var han bara en valp..men man ska vara försiktig med sånt..för dom kan dö av det..

MEN har du pratat med vet så är dte säkert ingen fara!
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Hittar du inga bitmärken så lär risken för att hunden är ormbiten vara ytterst minimal.

Så här såg fauven ut lite drygt 1 timme efter att han blivit biten.

ormbiten3-efter-3-h.jpg


Första timmen var det knappt svullet alls, bettet syntes tydligt och när det sedan svällde, så gick det från ingenting till jättesvullet på väldigt kort tid.
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Fast det där har inte jag hört. Min bästa väns hund blev huggormsbiten i veckan, man kunde inte så något bett men enligt vet. kunde det vara svårt att se!
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Inte hört vad?? Att bettet oftast syns tydligt på kort/släthåriga hundar?
 
Sv: Bör jag misstänka huggormsbett?

Ingen regel utan undantag vet du väl ;)

Fast iom att det börjar svälla, så sytes bettet sämre/ingenting upptäckte jag på plattisen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp