Bomlöst vs tävla

malinsnoops

Trådstartare
Blev konfunderad. Har tankar på att skaffa en bomlös av flera anledningar bla skador jag har som gör att det skulle vara bra med en lätt sadel. Hur som haver, min tvekan har framförallt haft att göra med att jag inte vet hur jag ska lösa saken om jag ska tävla, då jag förstått att det inte är oki med bomlöst då. Men då undrar jag... på denna hemsida *webbutiker ej tillåtna /mod* står det; Barefoot Westernsadlar är tillåtna på de flesta Westerntävlingar (EWU, AQHA). Har inte Aqhas regelbok själv men ni som är uppdaterade, stämmer detta? Och om det stämmer, är det enbart Aqha och inte Wras som det är oki på då alltså?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomlöst vs tävla

I AQHAs regelbok står det att hästen måste ridas i westernsadel i westernklasserna. En westernsadel har en bom och jag skulle bli mycket förvånad om en bomlös variant kan klassas som en regelmässig sadel.

I vissa trail tävlings moment där man ska släppa stocker och sånt kan det vara ett problem med ett bomlöst sadel.
Vet inte vad det är för uttrustnings reglar.
Du vet det finns sadlar med RALIDE bom som är stärk och lätt i alla uttval, reining, cutting, roping, trail pleasure.
http://www.raymondblevinssaddles.com

Hej!
Jag har en kompis som av någon anledning ville ha en bomlös sadel och någon gång i vintras så kontaktade hon WRAS angående detta. Där fick hon svaret att man numera får tävla på WRAS tävlingar med bomlöst om det ser ut som en westernsadel. Alltså med horn. Nu har inte nya regelboken kommit ut än så jag kan inte garantera att det är rätt men jag har ingen anledning att tro annat. Och min kompis blev så övertygad att hon nu köpt en bomlös och hon kommer att tävla :))

Hej!
Jag har en kompis som av någon anledning ville ha en bomlös sadel och någon gång i vintras så kontaktade hon WRAS angående detta. Där fick hon svaret att man numera får tävla på WRAS tävlingar med bomlöst om det ser ut som en westernsadel. Alltså med horn. Nu har inte nya regelboken kommit ut än så jag kan inte garantera att det är rätt men jag har ingen anledning att tro annat. Och min kompis blev så övertygad att hon nu köpt en bomlös och hon kommer att tävla :))

Det stämmer att det i nya regelboken kommer att stå att sadel skall vara av westerntyp, dvs att man får tävla med bomlöst förutsatt att den ser ut som en westernsadel.

MVH
Anneli Hedman
Sekreterare
Distrikt Öst
WRAS

Oavsett hur du tolkar det så har man iaf ridit bomlöst där de senaste 15 åren vad jag sett.
Så de tolkar väl Westernsadel annorlunda än du.

mvh Eva

Då borde det alltså innebära att det är oki att tävla med bomlös westernsadel i både Wras och Aqha klasser nu då? Det sätter saken i en helt annan dager. Sen är frågan om man vill rida lite mer kosse, trailride om man borde ha en med bom ändå? Och då undrar jag om ni har förslag på lätta sadlar?

Leafhillranch: Kollade på länken du har i ditt inlägg och det ser klart intressant ut men det är i Usa, svårt att veta vad som passar då.

Då borde det alltså innebära att det är oki att tävla med bomlös westernsadel i både Wras och Aqha klasser nu då? Det sätter saken i en helt annan dager. Sen är frågan om man vill rida lite mer kosse, trailride om man borde ha en med bom ändå? Och då undrar jag om ni har förslag på lätta sadlar?

Leafhillranch: Kollade på länken du har i ditt inlägg och det ser klart intressant ut men det är i Usa, svårt att veta vad som passar då.

Det finns RALIDE sadels att köpa har.
Bortsätt från vad TR säjer är ett fäst bom sadel det mest praktisk, den sitter stadiger på hästen och tål belästning vid arbetet som en western sadel är avsätt för.

Har kan du läs lite om bomlös sadlar.
http://www.western-saddle-guide.com/treeless-saddle.html

Visst kan du komma med bomlöst på en AQHA show.

443. WESTERN EQUIPMENT (4)(h) In all western classes, horses will be shown in a western
saddle and appropriate bridle, snaffle bit or hackamore for the duration
of the class. A western saddle is a common type of saddle distinguished
by a large noticeable fork on which there is some form of
horn, a high cantle and large skirts
. Silver equipment will not count
over a good working outfit.

Läser man innantill så behövs ingen bom. Sen kanske man vill ha det, men det är en annan femma.

Bild för de som är osäkra på orden
parts-labels2.jpg

mvh Eva

Visst kan du komma med bomlöst på en AQHA show.

443. WESTERN EQUIPMENT (4)(h) In all western classes, horses will be shown in a western
saddle and appropriate bridle, snaffle bit or hackamore for the duration
of the class. A western saddle is a common type of saddle distinguished
by a large noticeable fork on which there is some form of
horn, a high cantle and large skirts
. Silver equipment will not count
over a good working outfit.

Läser man innantill så behövs ingen bom. Sen kanske man vill ha det, men det är en annan femma.

Bild för de som är osäkra på orden
parts-labels2.jpg

mvh Eva

Tack Eva!
Det var egentligen det jag var ute efter först när jag skapade tråden. Om det var ok eller inte enligt reglerna. Sen kan man fundera över om det är lämpligt för en själv eller inte. :bow:

Det finns RALIDE sadels att köpa har.
Bortsätt från vad TR säjer är ett fäst bom sadel det mest praktisk, den sitter stadiger på hästen och tål belästning vid arbetet som en western sadel är avsätt för.
Har kan du läs lite om bomlös sadlar.
http://www.western-saddle-guide.com/...ss-saddle.html

Jag tror också att det som passar mig bäst, utifrån vilken typ av ridning jag är intresserad av, är just en sadel med bom. Bara jag hittar en som är lättare än den jag har (vilket inte är en extratung variant). Får söka vidare i sadeljungeln :cool:
Jag har iallafall fått svar på min fråga om det är ok enligt reglerna eller inte, vilket det alltså var :laugh:

Vad vöger den sadeln du har idag ?
Hur lätt behöver en ny vara ?

Det finns ju halvsyntetsadlar, western, som kanske kan funka.
Beror på vad du har för häst.

Jag har kikat lite på halvsyntet, just för viktens skull ( väger "ingenting" ;) ) men de lfesta är rätt smala i bommen eller har en vinkling som gör att även om de är smala så tippar de framåt....svårt beskriva......
Sen ska ju sadlen passa en själv.

Inte lätt med sadlarna alltså.....

Tack Eva!
Det var egentligen det jag var ute efter först när jag skapade tråden. Om det var ok eller inte enligt reglerna. Sen kan man fundera över om det är lämpligt för en själv eller inte. :bow:

Om du söker på Bob Marshall treeless så finns bl.a denna
Hand Carved Floral Barrel Racer

Inte många som skulle tro att den är bomlös, och i staterna är det vanligt med denna typ av sadel även i de fartiga grenarna.

Jag har suttit i motsvarande distanssadel, den var väldigt stadig och otroligt skön, och det som verkligen gjorde att jag föll för den var att hästen (som vanligtvis äter upp inredningen vid sadling) stod och halvsov när vi sadlade henne med denna sadel!:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka