Bomlössadel..!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Granz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 380
G

Granz

Hej...!
Nu vill jag veta vad ni tycker om bomlösa sadlar..!
Ni som har, var har ni köpt den och vad har ni för häst??

///Granz

Sv: Bomlössadel..!

Jag hittar inga, som besvarar mina frågor..

Jag har en barefoot cheyenne och en barefoot nevada. Används på islänning, frieserkorsning, travare, halvblod.

MercedesBenz skrev:
Jag har en barefoot cheyenne och en barefoot nevada. Används på islänning, frieserkorsning, travare, halvblod.

:) Var har du köpt den då?

Trådskaparen skrev
"var har ni köpt den och vad har ni för häst??"
vilket enligt mig låter som en väldigt tydlig fråga.

Jag har haft följande på min varmblodsherre:

Fitform med skito/equalizer-padd
Inköpt hos Stall Vrå

Flexion SBS
Inköpt direkt från tillverkaren, http://www.enlightenedequitation.com/

Kari Pad med grandeur-vojlock
Köpt begagnat av en tjej (via www.annonsdirekt.se)

Har PRÖVAT följande också:

Star Trekk comfort
Prövade via www.equicomfort.com

Flexion Supreme
Prövade via en bekant som köpte sin begagnad från http://www.enlightenedequitation.com/

De flesta bomlösa sadlarna ligger bra på oextrema hästar. Det är dem som har koppjärn eller trä i som man får passa sig lite med - och har man en häst med extremt hög manke kan man behöva padda upp.

joneya skrev:
Trådskaparen skrev

Men detta kan hon ju få svar på om hon söker på forumet. Trådskaparen skrev att hon INTE hittade svar på sina frågor, därför undrade jag exakt vad hon ville ha svar på!

Hon kanske vill samla alla i samma tråd istället för att behöva kolla i 50 trådar?

Ja, ja. Gör några till trådar om bomlösa sadlar då, inte mig emot....

Det var ju tydligen ingen moderator som såg min tråd om att pinna en bomlös tråd... Är det någon som orkar fråga moderatorn så får ni gärna göra det - själv e man lite lat :P

Jag har en fitform men grandeurpad, inköpt begagnad men kom ursprungligen från Stall Vrå
Älskar min sadel!

joneya skrev:
Trådskaparen skrev

jaa, precis! :)

Gillar bomlösa att "mysrida" i t ex. rida ut och på långritt. Men när jag rider dressyr och hoppning har jag vanlig sadel *Den gamla hederliga ;) *

Hur är de uppbygda?
Hur mjuka är de, viker sig sadeln på mitten när man bär den? ;)
Särskillt barefoot men även de andra.

Jag vill gärna veta hur mycket stabilitet/flexibilitet det finns i de olika bomlösa sadlarna samt hur ni upplever material, skinn och stoppning?

Det är ofta långa sadlar. Hur upplevs det på mindre hästar?

Jag gillar tanken på bomlöst så jag vill gärna veta. :)

Jag har en Barefoot med grandeurpad. Beställd från tillverkaren i tyskland. Min häst har kort rygg men det fungerar bra den trycker inte på länden.
sadlen är väldigt bekväm, man måste bara spänna åt ordentligt så den inte glider.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
957
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
524
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 594
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka