Bokstaven Z

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 683

Kirre

Trådstartare
Läste på asvh om att döpa sitt föl och blev då lite förtvivlad/konfunderad. Där stod att man ur ett internationellt perspektiv bör undvika bokstaven Z då hästen då tolkas vara en Zangersheidehäst.

Då mitt tilltänkta stonamn har Z som "huvudbokstav" dock ej den första i första ordet, funderar jag nu på hur hårt man ska hålla på detta. Förhoppningarna är väl att det ska bli en internationell topphäst (vem hoppas inte på det :D ) men sannolikheten är ju väldigt liten att det blir det, trots allt.
Ni som är inne i avelsbranschen, vad säger man om det? Hur förbehållen Zangersheide är Z?

Sv: Bokstaven Z

Dom syftar nog på att tillägga bokstaven Z efter namnet, eftersom alla Zangersheide hästar har ett Z efter namnet.

Ja är det så är det ju inga problem. :) Fick lite småpanik då stonamnet varit klart och spikat sen långt innan fölet var påtänkt nästan. :p

Allvarligt? Det hade jag inte en aning om :crazy: ja, som du säger, ett lysande exempel (tydligen till min förvånad :angel: )tackar för rättningen!

Du är absolut inte den första som gör det felet ;)!

Chicago Z har samma uppfödare som So What (och samma mamma), så han är ganska så svensk.

Dessutom så FINNS det en godkänd hingst från Zangersheide som heter Chicago Z!

En mängd avkommor till Robin Z fick ju efternamnet Z utan vidare eftertanke. Vet man att det är Zangersheides "kännetecken" så hade man väl kunnat undvika det.

Vad är förklaringen till svenske Chicagos "Z" då? Han är väl efter Irco Mena, om jag inte minns fel?

Jag trodde faktiskt att han var godkänd av Zangersheide, men jag kanske har fel. Jag har för mig att jag kollat på deras hingstar och att det ett år fanns två stycken, både "våran" och deras bruna. Men jag kan ha drömt det också... ;)

Zangersheide registrerar ju hästar i sitt "förbund" som inte är uppfödda där också. Vem som helst kan väl i princip ansöka om att regga sitt sto?

En kompis har köpt ett sto e Baloubet med hannoveranermöderne som är reggat i Zangersheide och har fått ett Z efter sitt namn, men den är inte uppfödd av Z för det har ett holländskt stuterinamn också. Med andra ord har hästen världens längsta namn!

Man kan regga sitt sto i Z och därmed får avkomman Z efter namnet. Z står ju inte för stuteriet i sig, utan deras stambok.
Har man en svensk märr som man reggar där, importerar sperma efter en av deras hingstar som inte är godkänd av asvh, så reggar man den i Z och får fulla papper på hästen.
ASVH godkänner väl Z hästar från fall till fall?

Så även om den svenske Chicago Z inte är godkänd av Z, så kan det ju hända att Drava är reggad i Z?
Men det är ju knepigt att Chicago Z fick behålla sitt namn när han godkändes här, eftersom ASVH inte gärna ser att fler hingstar heter samma...

mvh

Ja, alla hästar de köper in vad jag vet får ett Z i slutet. T.ex. Levisto Z. Han är väl inte född där vad jag vet eller så har han åkt runt och hamnat hos La Silla och sen tillbaka?

Ett annat ex är Almé Z, han föddes ju i Frankrike.

Svenske Chicago Z är e: Carthago Z. Om man vill betäcka sitt sto med en Z-hingst så ska man även regga sitt sto i deras stambok + att avkomman skall döpas till ett namn med suffixet Z. Namnet skall börja med faderns första bokstav. Detta står i Zangersheides villkor

Klipp från Z-s hemsida:

"Foals that are the product of an insemination by a stallion licensed under a studbook member of WBFSH, can be registered at birth with Studbook Zangersheide vzw.

The name of the foal should start with the first letter of its sire and cover 16 positions at a maximum, including spaces and compulsory Z-suffix...

The owner of the mare and foal will receive the European passport of the foal within 6 months after birth, if possible, after DNA-testing is positive and any fees owing are paid...

In order to register a foal under Studbook Zangersheide, the following conditions have to be met:

* Submit original birth certificate to Studbook Zangersheide stating the name of the foal ending in Z
* Submit copy of mare’s ancestry papers to Studbook Zangersheide
* Sire has to be licensed with a recognized European studbook
* The sire’s DNA profile must be known, or material should be available to perform a DNA-test."

Hälsningar Monika

Tack alla för svaren. Inte trodde jag det skulle leda till en sån här diskussion. :)

Verkar ju inte vara någon panik utan jag kan lugnt ge mitt ev stoföl det namn jag planerat.

Dessutom så FINNS det en godkänd hingst från Zangersheide som heter Chicago Z!
Jo, jag vet. Men jag tog det för uppenbart att det var vår "svenska" Chicago Z hon menade! Jag har inte den blekaste aning om Chicago Z är godkänd hos Zangersheide. Men jag antar att han inte som föl är reggad där eftersom jag har för mig att han räknas som SWB? Men jag kan ha fel...

Menade det inte som ett påhopp mot dig, mera ett konstaterande att det fanns två och att det därför var ännu dummare med ett Z efter den svenska.

Det var innan jag kom på att jag kanske sett honom på deras hemsida också. Fast när jag tänker efter så var det kanske inte så, utan bara att jag reagerade på dubletten. Det var längesen, ungefär samtidigt som hans första visning här kanske.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin

Hästrelaterat

Tillbaka