Bockar under ridningen

A

Akela79

Har ett vbl val. på 14 år som jag har ägt nu i ca 8 månader.
2 av 3 ggr man är ute o rider honom så brukar han bocka, oftast under traven....
Får som för mig att han ibland gör det för att han är så ivrig, ibland avglädje, och ibland att det är en ren ful ovana....

Jag har åkt av nu några gånger o börjar bli less det. Han är förövrigt frisk osv.

Hur ska jag få bort detta betende......
Alla tips motages !!:confused::confused:

Sv: Bockar under ridningen

Ett litet tips: kontakt med munnen, försök håll kvar hästens huvud i sin normala position, driv mkt framåt när han tänker bocka :) Jag vet ej om de funkar på din häst, men du kan ju testa :)

passar sadeln ordenligt. det kan va något som han försöker bli av med också e.. eller så är han bara lite livlig. men det bör kollas.

har du kollat sadeln så att det inte är något som kan klämma eller likannde ibland. Det kan ju vara något sådant eftersom att han verka göra något jämt. annars har du en busig en.

foderpollen bockade i trave pga sadeln "slog" behövdes en omstoppning av sadeln+en padd

sorry datorn hängde sig å det såg ut som att det inte blev inlagt. Men det blev det tydligen så det blev två meddelande sorry.. inte meningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 094
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama