Blötlagt hö - Förlust av näringsvärde

ghost

Trådstartare
Då jag blivit med halshäst och serverar henne blötlagt hö (10-15 minuter) och veterinären tycker att vi kan blöta hela dagens portioner på morgonen. Och då frukosten på kvällen antar jag?

Hur mycket förlust av näringsvärde får man om höet ligger blött/fuktigt 8-12 h egentligen?

Det blir ju inte som att det ligger i vatten men det är ju fortfarande genomfuktat och meningen är ju att det ska förvaras i påsar som bevarar fukten.

Någon som kan klargöra detta för mig?

Sv: Blötlagt hö - Förlust av näringsvärde

Jag hade aldrig låtit höet vara blött en hel dag. Mögel bildas jättesnabbt när höet inte är torrt.

Sv: Blötlagt hö - Förlust av näringsvärde

Har fått lära mig att värdefulla näringsämnen snabbt går ur höet, dock har jag inte den blekast aning om hur mkt det kan röra sig om. Man ska inte låta det ligga över natten utan blötlägga precis före fodring.
Om jag hade varit i din situation hade jag köpt hösilage istället.

Liknande trådar

Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 527
Z
Foder & Strö Hej! Jag har precis fått hem ett nytt hö som jag tycker luktar lite mysko. Det luktar inte mögel, jord, unket, champinjon eller andra...
2
Svar
20
· Visningar
5 372
Senast: Zorba
·
Foder & Strö Har ju tidigare frågat om blötlagt foder här till min häst som nyligen fått hosta. Har just pratat med veterinären som säger att det...
Svar
8
· Visningar
5 408
Senast: alpha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka