Blötläggning av betfor

Sv: Blötläggning av betfor

Det beror lite på om du blöter i vrmt eller kallt vatten, det finns massor med trådar om betfor annars, prova med sökfunktionen.

Har för mig att ngn gjorde ett betfortest angående blötläggning och visade tydligt med bilder hur det svällde osv..

Strimlad betfor i kallt vatten: 20-30 minuter
I varmt vatten: 10 minuter

Pelleterad betfor i kallt vatten: Ett par timmar
I varmt vatten: Ca 30 minuter.

Googla på "betfortest"...

Vad jag har hört är att om man ska fodra med betfor på morgonen kan man blötlägga den kvällen innan. om man ska ge det på kvällen så blötlägger man betforn på morgonen. På 4hgården där vi har hästar brukar vi göra så iaf.

Kan man blötlägga betfor i varmt vatten?? visste jag inte

Tack för era svar.

Jag har fått för mig att man inte vill ha betforen blötlagd för länge. (själv tar jag alltid kallt vatten). Idag fick jag blötlägga kvällsmaten klockan 11. :cool: Inte mer än 6 timmar dyker upp i skallen men kan vara helt fel.

Kan man blötlägga betfor i varmt vatten?? visste jag inte

Det är väl inte att rekommendera, om man inte har vattenkokare förstås, eftersom varmt kranvatten inte är det bästa ur hygiensynpunkt. Men ibland har man inget val...

Man måste dock se till att det får svalna innan man serverar det. Jag brukar låta det svälla i minimal mängd varmvatten, och späder sedan med kallvatten

Tack för era svar.

Jag har fått för mig att man inte vill ha betforen blötlagd för länge. (själv tar jag alltid kallt vatten). Idag fick jag blötlägga kvällsmaten klockan 11. :cool: Inte mer än 6 timmar dyker upp i skallen men kan vara helt fel.

Jag är själv väldigt nojjig med långa blötläggningstider, och ger helst bara blöt mat till det mål som kommer närmast efter att jag varit i stallet. Morgonbetfor undviker jag i det längsta, speciellt sommartid.

Hualigen, jag testade pelleterad betfor en gång. Det svällde ju aldrig... Ärligt lät jag det dra i en hel dag, och så kände jag att pelletsen inte var genom mjuk...
Tacka vet jag strimlad betfor:bow:

Vi kokar vatten i vattenkokare och det tar inte många minuter för betforen att bli mjuk - Serverar betforen ca en ½ timme efter blötläggningen! //Linda

knapplån

Det finns länder där man inte blötlägger betfor. Jag har inte koll på vilka men om man läser om betfor på amerikanska/engelska sidor (enda andra språk jag kan) så är det inte självklart att det ska blötläggas.

Jag blötlägger det till mina hästar.

Vanlig hederlig strimlad betfor :love: skall ligga i vatten (varmt eller kallt) i ca en 1-2 timmar tycker jag, det är lagom! Vill vara på den säkra sidan!

10 min?? Herregud! :crazy:

Den får ju inte ligga blöt för länge pga jäsningsrisken, men jag vet inte hur lång tid det tar innan det börjar jäsa.

men fy! :eek: betfor ramlar ju inte isär (luckras upp) - och då sätter det ju sig som en propp i tarmarna! skulle ALDRIG våga ge det torrt!

pelleterad betfor har jag aldrig sett/hört talas om, man lär sig nått nytt varje dag :p

men fy! :eek: betfor ramlar ju inte isär (luckras upp) - och då sätter det ju sig som en propp i tarmarna! skulle ALDRIG våga ge det torrt!

pelleterad betfor har jag aldrig sett/hört talas om, man lär sig nått nytt varje dag :p

Om jag nu ska försvara ngt som jag inte alls har ngn del i:
Om man ger den torr så blandas den med saliven annars kan inte hästen svälja den. Att det skulle sätta sig som en propp i tarmarna undrar jag. Det tar ändå en stund innan det kommer dit och det har då hunnit blanda sig med en hel del olika vätskor.

Än en gång så menar jag inte att det är ngt man ska göra speciellt inte om man har en häst som kastar i sig maten.

Ok, vet du mer om jäsningsrisken? Nu när du säger det så var det ju det jag tänkte på. :angel:

Vanlig hederlig strimlad betfor :love: skall ligga i vatten (varmt eller kallt) i ca en 1-2 timmar tycker jag, det är lagom! Vill vara på den säkra sidan!

10 min?? Herregud! :crazy:

Jag tycker dock att det räcker med att betforen är uppsvälld innan jag fodrar. ;)

Det tar inte mer än 10 minuter i varmt vatten, liksom...

Jämför med pasta: I kokande vatten ta rdet max 10 minuter innan den är klar, men om du lägger den i kallt vatten?

Vad är det som händer under den sista timmen som är så viktigt?

Innan den har hunnit till tarmarna har den förmodligen hunnit svälla ganska mycket, så det är nog ingen risk.

Risken är att det fastnar i matstrupen, för de första sekunderna i kontakt med vätska sväller betfor oerhört fort! Har provat på mig själv, så jag vet... :o:D

Innan den har hunnit till tarmarna har den förmodligen hunnit svälla ganska mycket, så det är nog ingen risk.

Risken är att det fastnar i matstrupen, för de första sekunderna i kontakt med vätska sväller betfor oerhört fort! Har provat på mig själv, så jag vet... :o:D

Om jag nu ska vara lite envis så bör första kontakten med vätska ske med saliven i munnen. Så det borde inte vara farligt om inte hästen kastar i sig maten.
Men som jag skrev tidigare i tråden så blötlägger jag den.

Angående jäsningsrisken... Jag tror personligen att man är lite överdrivet försiktig med det, åtminstone när det inte är sommar och +20 dygnet runt. Ta som ex en deg som ska jäsa. Man tillsätter för det första jästsvampar i relativt stor mängd och dessutom (oftast) sötningsmedel för att ge näring åt svamparna. Det är också oerhört noga att degvätskan har rätt temperatur för annars jäser det antingen extremt långsamt eller så tar man död på svamparna.

Om man då blötlägger betfor i kallt vatten över natten ex, lär det med all sannolikhet inte jäsa. Ibland låter jag betforn svälla ett dygn, inga problem! Ser till att foderhinken står på kalla betonggolvet och det blir inte varmare än +10 grader.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 100
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka