Blöta Lucern-hack?

C

Carma

:confused:Min dotter vill blöta lucern-hacket medans jag inte tycker det behövs. Hur gör ni andra? Finns det någon nackdel med att ge det torrt eller fuktigt? Hästen själv är ett riktigt matvrak och verkar inte bry sig om vilket
 
Jag blöter gärna litegrann, men det spelar nog ingen större roll.
 
Jag ger kraffts hack, och det skiljer det väldigt på från säck till säck, ibland är det jättedammigt!! Då blöter jag, annars har jag kanske lite varmt vatten över maten innan servering, men det behövs ju inte då. :)
 
Blöter det av två anledningar, för det första föredrar min häst det och för det andra hostar han om fodret är för torrt och "sprött"
 
Jag har inte blött lucernhacket när jag har fodrat med det, trots att jag har en sk. "hosthäst" så har det aldrig varit något problem.
 
Jag har heller aldrig blött hacket, och inte ens när fölis hade besvär med hostan och jag fick sluta ge hö inne och byta strö så hostade hon av hacket. Gav också Kraffts hack och ahde inga problem med ojämn kvalitet på balarna.
 
En kompis till mig ger lusern hack till sina fyra ponnyer. Hon ger det tillsammans med betfor och då blir det ju lite blött, om dom inte får betfor så ger hon det som det är.
 
jag blöter inte, och tycker inte att det behövs heller eftersom det inte dammar något.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 119
Senast: mamman
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Myzan87
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp