Blöta Krafft Groov?

M

mollymalone

Mitt dräktiga lilla hblsto har jag börjat ge Krafft Groov, 1 kg/dag till att börja med (är lågdräktig - 4 mån). Hon är mycket förtjust och slukar givan - blir lite lite orolig om hon överhuvudtaget hinner tugga? F ö får hon betfor, selen, miner och morötter i massor. Samt grovfoder såklart. Hon får även biotin, men det är mest för hennes egna trassliga fötters skull. Bör jag blöta pelletsen? :confused:
 
Sv: Blöta Krafft Groov?

Hej! Jag hade definitivt gjort det. Men det finns väl som vanligt många som tycker tvärtom... ;) Men jag tycker att om de äter väldigt fort så det finns risk för foderförstoppning så är det bättre att blötlägga. /Kicki
 
Sv: Blöta Krafft Groov?

Jag tycker det är bra att blöta upp Groven. Det gör jag till våra hästar. Ser ingen nackdel med det. Men man ska ju så klart inte låta det ligga i blöt hur länge som helst. Det blir ju mkt snabbare ofräscht. Men groven blir så pass fort mjukt att du kan lägga det i blöt en timme innan du ska ge det. :)
 
Sv: Blöta Krafft Groov?

Jag skulle absolut blöta den! Och låt den gärna svälla en liten stund om du har möjlighet!
 
Sv: Blöta Krafft Groov?

Jag skulle lägga i en stor sten i krubban istället, och/eller blanda groven med stråfoder i krubban (lucern strå tex), så hon lugnar ner takten..
 
Sv: Blöta Krafft Groov?

Du ger ju betfor samtidigt? Jag rör bara ner alltihop i betforen precis före servering! Ger också Groov till mina lågdräktiga ston nämligen. Groov mjuknar snabbt, det behöver inte ligga så länge som en timme, då blir det bara en äcklig kletig massa.
 
Sv: Blöta Krafft Groov?

Du behöver knappast blötlägga grooven eftersom du ger betfor. Men häll i/rör om betforen och grooven ihop en stund innan du fodrar alt. häll på lite vatten en stund innan. Men du behöver knappast blötlägga på samma sätt eller låta det ligga i blöt en längre stund som du gör med betforen.
 

Liknande trådar

C
Avel Jag har ett stoföl, född i maj, som börjar se oroväckande mager ut. Hon går tillsammans med sin mamma, dom har fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
2 409
Senast: Sickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp