blöta höet...

J

JGA

Om man har en häst som hostar när det är dammigt, i tex paddocken men inte annars... Kand et vara en bra ide att blöta den hästens hö? För att förebygga ökade problem med hosta frampå? Hur gör man för att blöta höet korrekt?
 
Att hästen hostar när det dammar behöver inte betyda att den får problem med fodret sen. Men om du vill blöta höt för säkerhets skull så är det enkelt att ta en lövkorg och lägga höt i och sen spola med vatten.
 
När jag blötar hö så lägger jag det i en balja och fyller på med vatten och så får det ligga där och "dra" medan jag mockar och gör allt färdigt i stallet. Lägger upp det i en rullebör för tillfället med hål i botten så det rinner av efteråt! :)

Detta funkar bäst året om tycker jag.I våras lade vi höet iblöt på morgonen men minsta lilla sol på dagen fick höet att bli läbbigt och lukta illa och på vintern kan det ju inte ligga i blöt hela dagen för då blir det ju is! :)
 
Jag skulle börja med att kolla upp vad det är som besvärar hästen. Om den har förändringar i luftvägarna skulle jag ta en rejäl funderare på vad som kan ändras i hästens stallmiljö och runt alla rutiner.
Jag skulle också byta ut höet mot ensilage - men det kanske du inte har möjlighet att göra?
 
Det är värt ett försök med att vattna höet i alla fall. Min häst hostar på vintrarna om han får torrt hö inne men är i stort sett helt hostfri om han får det vattnat. Jag vattnar i vanliga Ikeakassar med några hål i bottnen så att vattnet kan rinna ut.
 
Om du vill blöta höt, tänk då bara på att de inte får ligga längre i blöt för länge eftersom det då bildas äckliga bakterier.. Helst mindre än 30 minuter innan fodring.

Finns en tidigare länk om detta som du kan söka på för mer info.
 
Om du börjar blöta höt tänk också på (förutom det andra sagt tidigare) att inte låta höt ligga i blöt för länge. Om höt ligger i vatten så lakas det ur en massa näringsämnen.
Jag följer tyvärr inte rådet om när man ska blöta höt till hästen. Eftersom jag jobbar som jag gör och stallägaren inte hjälper till med blötning (vilket jag inte tycker stallägaren ska göra eftersom det är mitt ansvar) så måste jag blöta allt höt på kvällen. Jag ser då till att påsarna är ordentligt tömda på överskottsvatten och att det är ordentligt med färskt gräs på toppen (för att förhindra uttorkning). Hittills har jag inte märkt av någon dålig lukt från påsarna men man får vara noggrann med rengöring så att man inte får en bakteriehärd i bottnen på dom.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
441
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Magnum
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 112
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 911
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp