Blodprov utan sedering- katt

Joppsa

Trådstartare
Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde, men utan att sedera honom. Är det någon som har tips på en veterinär i Malmö/ Skåne som kan hantera en bestämd katt och ta blodprov utan att tvunget sedera?
på förhand 🙏
 
Be veterinär att skriva ut Bonqat som ni kan ge innan vet-besök. Det är ångestdämpande och lite lugnande. Borde underlätta.

Kattens veterinär i Kävlinge tar bara emot katter och borde kunna hantera även lite besvärliga katter.
 
Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde, men utan att sedera honom. Är det någon som har tips på en veterinär i Malmö/ Skåne som kan hantera en bestämd katt och ta blodprov utan att tvunget sedera?
på förhand 🙏
Se till att få ångestdämpande utskrivet, Bonqat och exempelvis.
 
Bonqat ihop med att veterinären har en speciell väska som man "packar" in katten i, det har fungerat snabbt och så smärtfritt det nu går att göra det för min motsträviga katt 😊
Där kan du som ägare själv lyfta in katten, väskan stängs, tratt på och så kan veterinären få tillgång till ett ben att ta blodprovet på. Vet att Svedala veterinärpraktik har iaf.
 
Bonqat ihop med att veterinären har en speciell väska som man "packar" in katten i, det har fungerat snabbt och så smärtfritt det nu går att göra det för min motsträviga katt 😊
Där kan du som ägare själv lyfta in katten, väskan stängs, tratt på och så kan veterinären få tillgång till ett ben att ta blodprovet på. Vet att Svedala veterinärpraktik har iaf.
Man kan använda en handduk också och packa in katten på samma sätt och dra ut ett ben.
För många utåtagerande katter är det enklare att ta blodprov i halsen än i benet. De reagerar betydligt mer på att man dels håller fast benet men också på själva sticket i benet jämfört med halsen.
Sen kan man alltid toppa upp bonqat med en spruta butorfanol hos veterinären. Om nu sedering med en alfa-2 är utesluten.
Butorfanol är också lugnande utan att påverka cirkulationen.
 
Hmm, jag borde kanske frågat när jag var med Megara hos vetten sist när de behövde se om hon hade en uvi. Hon fick sederas. Handduk fungerar inte med Megara. Varje gång hon sederas/sövts har hon fått stora problem med magen och blivit förstoppad.
 
Hej allihopa! Tack för era svar och tips, uppskattas mycket! Vi fick Bonqat utskrivet och blodprov togs hos Kattens veterinär i Kävlinge. Jättebra veterinär, lugn och fin. Till skillnad från veterinär hos en annan större kedja så var de inte rädda för min katt där.. kommer inte gå till någon annan veterinär än Kattens veterinär i Kävlinge i framtiden ❤👍🐈. Efter blodprovet så kelade katten med veterinären, så ett bra betyg från kisen också. En sköterska höll katten när blodprovet togs (mycket morr och missnöje men ändå ok). Så matte behövde inte göra det jobbiga, till skillnad från hur det varit hos en större konkurrent. Väntar på provsvar nu 🙏
 
Hej allihopa! Tack för era svar och tips, uppskattas mycket! Vi fick Bonqat utskrivet och blodprov togs hos Kattens veterinär i Kävlinge. Jättebra veterinär, lugn och fin. Till skillnad från veterinär hos en annan större kedja så var de inte rädda för min katt där.. kommer inte gå till någon annan veterinär än Kattens veterinär i Kävlinge i framtiden ❤👍🐈. Efter blodprovet så kelade katten med veterinären, så ett bra betyg från kisen också. En sköterska höll katten när blodprovet togs (mycket morr och missnöje men ändå ok). Så matte behövde inte göra det jobbiga, till skillnad från hur det varit hos en större konkurrent. Väntar på provsvar nu 🙏
Skönt att höra att det gick bra. 🙂
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 638
Senast: Jamienoble
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 834
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 729
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 212
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp